دو راهی آزاد - دولتی
(۱)
الهام با معدل ۵/۱۸ دیپلم ریاضیاش را گرفته بود. درسش همیشه خوب بود؛ اما با این حال دو سال طول کشید تا از کنکور دانشگاه عبور کند. چون وضع مالی پدرش زیاد خوب نبود، تنها گزینهاش دانشگاه دولتی، از نوع روزانهاش بود، آن هم فقط شیراز؛ آخر دانشجوی شهر دیگر شدن خرج دارد!
مرضیه اما با یک دردسری دیپلم گرفت و همان سال هم مثل خیلیهای دیگر برای دستگرمی کنکور داد. وقتی کارنامهی کنکورش را برایش گرفتم، معدلش جلب توجه میکرد: ۱۰. سراسری قبول نشد. خودش هم میدانست قبول نمیشود. نتیجهی کنکور آزادش را هم به اصرار خانوادهاش جویا شده بود. خودش میگفت: «مثل روز برام روشنه که قبول نمیشم؛ ولی مامان اینا خیلی اصرار دارن که حتما نتیجه رو ببینم». با این که امتیازش در بعضی دروس منفی(-) بود؛ اما در یک رشتهی مهندسی ِ شهر شیراز قبول شده بود. بیشتر از همه خودش متعجب بود!
مرضیه به برکت دانشگاه آزاد و جیب مبارک پدرش از شر همهی آن سرزنشهای دوران ۱۲ سالهی تحصیلی خلاص شد و حالا برای خودش یک موقعیت اجتماعی دیگر پیدا کرده است…. و الهام که در دوران مدرسه، بهاش میگفتند خانم مهندس، بعد از دو سال پشت کنکور ماندن، بالاخره قبول شد.
(۲)
حالا به جای الهام و مرضیه؛ امین و رضا را قرار بدهید و تأخیر دوسالهی نفر اول را برای ورود به بازار کار در نظر بگیرید…
(۳)
حالا فرض کنید که اولی به هر دلیلی نخواهد/ نتواند بیشتر از این، فرصتهایش را با پشت کنکور ماندن از دست بدهد و اختیاری/ اجباری قید دانشگاه را بزند و وارد بازار کار بشود. اختلاف در موقعیت اجتماعی نفر اول و نفر دوم را بعد از چند سال تصور کنید…
(۴)
حالا تصور کنید وضع در آینده به همین صورت باقی بماند و فرزندان نفر اول با مشکلی مشابه مشکل پدرشان مواجه بشوند و فرزندان نفر دوم هم از تسهیلات ویژهی مالی مشابه پدرشان برخوردار بشوند و … … … نتیجه؟!
(*)
¤¤¤ دو راهی آزاد - دولتی برای بعضی دو راهی است، برای بعضی یک راهی و برای بعضی هم بنبست!
¤¤¤ علم بهتر است یا ثروت؟!
راه زنده ماندن احکام دین، اجرای عدالت است
العدل حیاة الاحکام :: حضرت علی علیه السلام ::
پستهای مشابه:
مهدی گفته:
سلام .
ثروت با پارتی بهتر است
البت اگر ثروت باشد پارتی هم خود به خود می آید.
خب دیگرظاهرا جامعه مال آنهایی است که هر دو یا یکی را دارند
و آنهایی هم که ندارند باید دست به پاچه خواری بزنند.
چقدر بد است…..پاچه خواری. آنهم برای اینکه بخواهی حقت را بگیری.
۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ؛ ساعت: ۱۰:۲۴ ب.ظ
فانوس گفته:
به نام خدا

سلام
چه جالب و روون یکی از مشکلات جامعه رو بیان کردین .
بله ، اگر این روند ادامه داشته باشه چقدر به یه عدّه ظلم میشه !
و چه قدر زیادن استعداد هایی که به خاطر چنین دلایلی سرکوب میشن !
راه زنده ماندن احکام دین، اجرای عدالت است
۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ؛ ساعت: ۱۰:۲۴ ب.ظ
بچه جون گفته:
حالا من یه چیزی بگم … پدر>>>>معلول/مادر>>>>معلول/خواهر و برادر بزرگتر>>>>معلول/خواهر و برادر آخری>>>>سالم … حالا فکر کن … فقط خرج عادی اون ۴ تا بزرگتر رو دوششون نیس… بیمارستان … حالا فکر کن این دوتا محصل هم هستن … چقدر دوس دارن درس بخونن … ولی…
با مطلب "نیاز ۱ >>>>> اندر تفکرات یک بچه " به روزم
۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ؛ ساعت: ۱۰:۲۴ ب.ظ
جوان پارسی گفته:
سلام گلم. معما طرح میکنی
خب معلومه که ثروت بهتره چون با ثروت میشه علم رو خرید.البته با علم هم میشه
ثروتمند شد اما صبر ایوب می خواد از این جامعه هیچ توقعی نباید داشت……..
۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ؛ ساعت: ۱۰:۲۴ ب.ظ
043 گفته:
سلام. نوع مطلبتون خیلی جالب بود. و اما بعد

۱/ پر واضحه که علم بهتر است اما آیا توی مملکت ما دانشگاه مساوی علمه ؟ ( به جرئت میتونم بگم که اگه مشکل مدرک نبود عمرا تو ایران دانشگاه نمیرفتم. چه دولتی چه آزاد )
۲/ دانشجو باید دانش جو باشه. نمیخوام از دانشگاه آزاد دفاع کنم. ولی اگه واقعا کسی دنبال علم باشه آزاد و دولتی اش واقعا تفاوت آنچنانی نمیکنه. چند تا از همکلاسی های خودم الان هستن که واقعا عالی درس میخونن. شک ندارم که انشالله کنکور فوق جزو ده نفر اول میشن. خبرشو میدم بهتون
۳/ تاخیر دو ساله ی ورود به بازار کار یعنی هیچی ! اصلا حساب نمیشه. این البته نظر منه. خیلی ها هستن توی دوران دانشجویی هم کار میکنن هم درس میخونن.
۴/ من آزاد رو انتخاب کردم چون موندن کنار خانواده ام خیلی مزایا داشت. و الا دولتی جای خیلی خوبی هم قبول شدم. بحث مالی هم این وسط اصلا مطرح نیست.
۵/ جمع بندی میکنم : اگر کسی به این علت که مشکل مالی داره نمیتونه دانشگاه آزاد رو انتخاب کنه اصلا اشکالی نداره. بهتره با حوصله درس بخونه. به نظر من هیچ مشکلی براش به وجود نمیاد. یکی دو سال اونطرف دیرتر فارغ التحصیل شدن مشکلی نیست. اینکه توی دوران دانشجویی بازار رو نشناسه . ارزیابی نکنه. درس نخونه بطوری که بعد که اومد بیرون کلن گیج باشه مشکلیه.
واااای چقدر حرف زدمممم
کوثر:
سلام. قضیهی آزاد و دولتی و شاگرد زرنگ یا تنبل بودن یکطرفه است کاملا. ابدا منکر استعدادهایی که توی دانشگاه آزاد موجودند نیستم. بحث هم این نبوده! همهی صحبتم روی همین نکته بود که شما در جواب نوشتید: «اگر کسی به این علت که مشکل مالی داره نمیتونه دانشگاه آزاد رو انتخاب کنه اصلا اشکالی نداره. بهتره با حوصله درس بخونه. به نظر من هیچ مشکلی براش به وجود نمیاد.»
به نظر شما مشکلی نداره؟! اما من نه این که فقط نظرم این باشه، دیدم و اعتقادم به اینه که مشکلات زیادی رو ایجاد میکنه. کافیه فقط کمی خودتون رو جای اون کسی بذارید که نسل اندر نسل مزهی بیپولی رو کشیدن. شاید این جوری کمی از مشکلات تاخیر دو ساله در بازار کار رو بچشید…
در مورد علم و محیط علمی دانشگاه و این که این علوم علم هستن یا نه و آیا علم را باید در دانشگاه جست یا در جای دیگر و … حرف جداگانهای دارم.
۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ؛ ساعت: ۱۰:۲۴ ب.ظ
043 گفته:
سلام. افرادی که نسل اندر نسل بی پول هستند مشکلشون جای دیگه اس ! من بعید میدونم چنین افرادی اصلا وجود داشته باشن. شما گفتید که یه نفر بخاطر بی پولی دو سال دیرتر به بازار کار میرسه. (یا اصلا مجبوره قید دانشگاه رو بزنه و زودتر بره در بازار کار و این یعنی قید علم رو زدن ) بعد این رو مساوی با بی پولی گرفتید. من با این صحبتتون مخالفم. نه دانشگاه نرفتن یعنی بی علمی. نه دیرتر وارد بازار کار شدن یعنی بی پولی. ببخشید مثلا الان پدر من اگر وضع مالی اش الحمدلله مناسبه از باباش فکر میکنید چی گرفته؟ هیچ. دو سال که چه عرض کنم. چندین سال هم دیرتر وارد بازار کار شده. بخاطر دوران انقلاب و ….. .

ببخشید من منبرم زیاد میاد
مشکلات خیلی زیادی وجود داره. ولی این معادله ای که شما نوشتید اشتباهه.
کوثر:
دو سال دیرتر وارد بازار کار شدن رو مساوی با بیپولی نگرفتم. بیپولی رو از جای دیگه برداشت کردم. این مساوی دو سال دیرتر پولدار شدنه.
میگم: شرایط دوران پدرتون رو با شرایط الان مقایسه میکنید؟!!!!
توی بند (۴) هم به همین دلیل بود که نوشتم« تصور کنید وضع در آینده به همین صورت باقی بماند » چون احتمال تغییر شرایط رو میدم.
معادله بدیهیه:
۱- مادامی که ورود به دانشگاه آزاد، نسبت به دانشگاه دولتی اینقدر راحت و بدون نیاز به پایهی علمی قوی باشه (توجه کنید! نمیگم هرکی آزاد درس میخونه بیسواده. میگم کمسوادها هم راحت واردش میشن) و مؤلفهی اصلی ورود به اون، توانایی مالی باشه
و
۲- مادامی که اساس شغل و حقوق، مدرک دانشگاهی باشه، بدون توجه به سطح علمی
عدالت اجرا نمیشه.
دلیلش هم واضحه:
اونی که مؤلفهی اصلی ورود به دانشگاه آزاد (توانایی مال) رو نداره، نمیتونه وارد این دانشگاه بشه یا حتی بهش فکر کنه.
با این حجم وسیع متقاضیان کنکور و احتمال نه چندان بالای قبولی در رشتههای مناسب با استعدادها، طبیعیه که خیلیها به خاطر از دست ندادن فرصتهای درآمدزایی، قید دانشگاه رو بزنن. (در مقابل اگر کسی از نظر مالی تأمین باشه دیگه براش چه فرقی می کنه که یک سال پشت کنکور باشه یا ۵ سال؟ مهم اینه که بره دانشگاه و دارای تحصیلات عالیه بشه!)
۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ؛ ساعت: ۱۰:۲۴ ب.ظ
رهرو گفته:
به نظر من از دید کلان به قضیه وجودی دانشگاه آزاد بخوایم نگاه کنیم، وجودش غیر قابل انکاره.
اما اینکه الان سیاستش چطوریه و … خب صد در صد ایراداتی بهش وارده
خود من فقط به خاطر علاقه به رشته مکانیک - که بعدا فهمیدم اصلا هم علاقه ام بجا نبوده - بلند شدم رفتم اهواز به عنوان انتخاب اول کنکور آزاد مکانیک شرکت کردم.
( اون موقع هنوز شیراز، مکانیک نداشت )
به هر حال من فکر می کنم با این روندی که دانشگاه ها در پیش گرفتن، به روزی میرسیم که مدرک - پایین تر از فوق لیسانس - اصلا برای ورود به بازار کار و .. مهم نیستن.
واقعا ای کاش به روزی برسیم که تخصص جای مدرک رو بگیره .
ببخشین نظرم کارشناسی نبود!!!!
ارادتمند
۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ؛ ساعت: ۱۰:۲۴ ب.ظ
آرمان گفته:
من که مخم کاملا تعطیله این روزه…
علم، ثروت،خیلی چیزای دیگه که از علم(امروزیش) و ثروت بیشتر ارزش داره شاید…
من دلم میخاد دنبال اونا باشم…
حیف…
۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ؛ ساعت: ۱۰:۲۴ ب.ظ
زائر دلتنگ گفته:
سلام. با نظر جناب ۴۳ کاملا موافقم…..
۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ؛ ساعت: ۱۰:۲۴ ب.ظ
سارا گفته:
سلام
منم!
کی باشه…
۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ؛ ساعت: ۱۰:۲۴ ب.ظ
آب حیات گفته:
سلام.خداحافظ .انشالله عرفه کربلا دعاگویتان هستم
۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ؛ ساعت: ۱۰:۲۴ ب.ظ
درویش پا برهنه گفته:
سلام آبجی جونم!آخ گفتی.من که می گم اگه علم باشه ثروت م یتونه بعدش بیاد ولی باید ثروت باشه که بشه عالم بشی!می دونی منظورم چیه که؟ثروت باشه علم میاد علم باشه ثروت میاد!پس ثروت بهتر از علم هست بعد از اینکه علم بهتر از ثروت بود!!!
اصلا اگه معلمها خودشون می دونستن که علم بهتره یا ثروت اینو همیشه از ما نمی پرسیدن.دوست دارم
۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ؛ ساعت: ۱۰:۲۴ ب.ظ
ن گفته:
ربطی نداشت، معلومه که علم بهتره.
۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ؛ ساعت: ۱۰:۲۴ ب.ظ
یاس18ساله گفته:
یا حق
نتیجه : بی عدالتی در جامعه ای که …………………………
۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ؛ ساعت: ۱۰:۲۴ ب.ظ
نسیم گفته:
سلام
عزیزم علم و ثروت میخوای چه کار بیا اینجا بریم جمشیدیه حالشو ببریم….(:
۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ؛ ساعت: ۱۰:۲۴ ب.ظ
شیدا گفته:
خب معلومه که ثروت. این هم پرسیدن داره تو این دوره زمونه؟
البته تو کشور ما!!!!! و الا …. بگذریم بابا بی خیال
۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ؛ ساعت: ۱۰:۲۴ ب.ظ
بابک رشیدی گفته:
سلام

ممنونم از نظرتون .
من منفی ها رو دیدم . خوشحال می شم اگه فرصت داشتید مثبت ها رو شما نشون بدین ! شاید واقعاً اعتدال رو گذاشتم کنار!
(می بینی چقدر انتقاد پذیرم)
۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ؛ ساعت: ۱۰:۲۴ ب.ظ
بابک رشیدی گفته:
این مطلبی که نوشتین حرف دل منه !
خیلی بهش فکر کردم .
الحمد لله همن سال اول تونستم موفق بشم ولی وقتی رفقا رو می بینم …
یا علی
۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ؛ ساعت: ۱۰:۲۴ ب.ظ
آسمون گفته:
من که از کوچیکی میگفتم ثروت حاضرم ثابت کنم مناظره هم میکنییییییییم
شما هم خیلی خوب توضیح دادی و شیر فهم کردی قالب جدیدتون هم شدیدا خوشکله .مبارک
۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ؛ ساعت: ۱۰:۲۴ ب.ظ
حسین شیرالی گفته:
تحلیل جینگیل خوبی بود…….
۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ؛ ساعت: ۱۰:۲۴ ب.ظ
خادم امام رضا علیه السلام گفته:
۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ؛ ساعت: ۱۰:۲۴ ب.ظ
ص . رها گفته:
سلام عرض شد . اگر مطلب رو ساده تر نوشته بودید برداشت های اشتباه به وجود نمی آمد .
البته حرف هایی که زدید از نظر عدالت ، این ها حرف های مشخصی است که مردم سال ها دارند در ذهن هاشان با این ها کلنجار می روند .
با توجه به توضیح آخری که برای جناب ۴۳ دادید در نگاه اول نظرتان درست می نماید .( این قسمت هم از یه نظر دیگه که خیلی ربطی به این جا نداره رو می گم :
شاید آدم هایی باشند که وضعیت مالی خوبی داشته باشند ، بازار کار هم داشته باشند ، اما باز هم براشون فرق می کنه که بلافاصله قبول بشن یا پنج سال پشت کنکور بمونن .
یکی از این دست افراد ، شاید هدفی را ، آرمانی را در نظر داشته باشد که این دیر مدرک گرفتن ، آن را دیرتر به آن هدف و آرمان - آن هم هدفی غیر مالی ، غیر مادی - برساند . یا شاید شانس رسیدنش به صفر هم برسد . یا خیلی فرصت ها از دست برود . همان ها که به خدا فکر می کنند . )
یا حق !
۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ؛ ساعت: ۱۰:۲۴ ب.ظ
ندای آسمانی گفته:
سلام.واقعا یه معضل شده توی جامعه ما متاسفانهودر مورد علم بهتره یا ژروت به نظر میاد هیچکس نتونسته تا حالا یه جواب قانع کننده به این سوال بده.
با مطلبی با عونوان اری حجاب محدودیت است!!! به روزیم.
موید باشین.
۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ؛ ساعت: ۱۰:۲۴ ب.ظ
بارقه گفته:
سلام
علم بهتر است یا ثروت من که می گم صفا و بی فکری را در این دوران عشق است
کجا دوراهیه چهار راهه یک کم نگاه کن تازه شاید بیشتر هم باشه
یا علی
۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ؛ ساعت: ۱۰:۲۴ ب.ظ
بارقه گفته:
راستی
آیییییییییی نفس کش. مبارز می طلبیم.مجادله مباحثه مرافعه با بهاییها می کنیم.
احیانا شما تشریف نمیارید؟؟؟
۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ؛ ساعت: ۱۰:۲۴ ب.ظ
کبوتر حرم گفته:
سلام

ممنونم از حضور سبزتون
حرفتون تا حدودی درسته ولی بازم به نظر من تعداد این افراد محدوده و اگر واقعا کسی دنبال درس و کار باشه به هر دوی اون می تونه برسه
و فاصله زمانی هم همیشه نمی تونه کسی رو جلو بندازه
من خودم چندین مورد رو سراغ دارم
راستی : تا اونجایی که من دیدم اونایی که دونبال درس و مهارت نیستن
هرچند هم که وارد دانشگاه بشن ، یه جا لنگ می زنن
ولی منکر این هم نمی تونم بشم که با پول خیلی کارها می تونن بکنن
هی هی هییییییییی
در مورد علم و ثروت هم من علم در کنار ثروت می خوام
البته اگه ظرفیتش وجود داشته باشه
چون به نظر من هم با علم میشه خدمت کرد و هم با ثروت
التماس دعا
یا علی ع
۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ؛ ساعت: ۱۰:۲۴ ب.ظ
جلیلی گفته:
سلام
به این آمار اضافه کنید تحصیلات بدون کنکور مدیران دولتی در دانشگاه تهران که با هزینه ترمی ۸۰۰ هزار تومن می خونن و هر درس دو واحدی رو یه روز صبح تا شب میان و خلاص
فردا اینا کارشناسان ارشد مملکتند و پر مدعا و جویای موقعیت
اینه که بین ۶۰۰ دانشگاه دنیا هنوز ….
۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ؛ ساعت: ۱۰:۲۴ ب.ظ
بهزاد گفته:
می گویم : « شب یلداست . این طولانی ترین شب ساله . از امشبه که زمستون شروع میشه . ما جشن می گیریم شب اول زمستونو ! عجیب نیس ؟ این همه استقبال از کوتاه ترین روز سال . »
۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ؛ ساعت: ۱۰:۲۴ ب.ظ
گل دختر گفته:
سلام. به همین دلایل ملموسی که فرمودید در صدد سهمیه بنده دانشگاه ها به نفع پسران برآمده اند.

همین!
از اولش فکر می کردم آخر متنت می خوای به این نکته اشاره کنی.
۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ؛ ساعت: ۱۰:۲۴ ب.ظ
گل دختر گفته:
با دقت گفت و شنودهای کوثر و ۴۳ رو خوندم. مقوله سربازی رو هم اضافه کنید و بحث رو ادامه بدید.
دنبال می کنم
۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ؛ ساعت: ۱۰:۲۴ ب.ظ
پریزاد گفته:
حقیقت تلخیه.اما به نظر میرسه این روزا ثروت بهتر باشه حتی برای رسیدن به علم.
یاحق.
۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ؛ ساعت: ۱۰:۲۴ ب.ظ
امید گفته:
سلام . بحث جالبیه . اما بحث های مهم تری به نظر من توی سیستم آموزشی مملکتمون هست که اول باید به اونها پرداخته بشه و اون اینکه چرا یک دانشجو بعد از فارغ التحصیل شدنش تازه باید وارد بازار کار بشه ؟؟؟؟ حالا چه دو سال دیر تر چه زود تر …!
۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ؛ ساعت: ۱۰:۲۴ ب.ظ
تدارکاتی0102 گفته:
سلام…
ما با تعبیر خواب بروزیم.
التماس دعا
۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ؛ ساعت: ۱۰:۲۴ ب.ظ
قطع و وصل گفته:
یه پسری رو می شناسم که مصداق واژه ((((ماست))))) بود….
اصلاَ به پسرها نمی خورد…شل و وارفته…
اصلاتَ هم اهل درس نبود…..
سر درس نخوندن همه در خونه حق تمسخرش را داشتند…
خواهرهایش حتی با این که کوچکتر بودند بر او سلطه گر بودند….
برایش نگران بودم…
دانشگاه به لطف خدا قبول شد…آزاد….و پولش به سختی جور شد….
همه چیز دگرگون شد….
دگر آدم به حسابش آوردند…..مرد شد….جدی می گویم!
هم تصورات دیگران و هم خودش راجع به او تغییر کرد…
بلافاصله رفت سر کار….
با عرضه شد….
او با قبولی در دانشگاه خیلی تغییر کرد….و وارد زندگی شد….
علم و ثروت با هم!!!!!!!!! را ترجیح می دهم….
اگر جایی سراغ دارید خبرم کنید,لطفاَ!
۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ؛ ساعت: ۱۰:۲۴ ب.ظ
آخرین نوشتهها
موضوعات
آرشیو
جعبه ابزار
با من در ارتباط باشید
وبلاگهای من
وبلاگ دوم من

وبلاگ قبلی

پیوندهای روزانه
وبلاگ دوستان
فتوبلاگ من
بازدیدکنندگان
© دنیای راه راه. طراحی شده توسط Wpdesigner. آمادهسازی شده برای وردپرس فارسی توسط پیسی دیزاین .