ظاهرا فاصلهی دنیای حقیقی و مجازی یک کلیک است؛ اما در واقع همان یک کلیک، فاصلهای میسازد به طول تغییر فرهنگها و ارزشها. ارزشها و هنجارها، زشتها و زیباهای دنیای حقیقی با همان یک کلیک، تغییر میکند و زشتها و زیباهای دیگری جایشان را میگیرد.
اگر در دنیای حقیقی، ارزشها را مذهب و جامعه و سنتها تعریف میکرد؛ در دنیای مجازی این خود کاربران هستند که ارزشها را تعریف میکنند.
کاربران در اینترنت فارغ از ارزشهای دنیای مجازی، با نوشتن نظرات و به اشتراک گذاشتن لینکها و عکسها و یا تأیید آنها، ارزشهای متفاوت با جامعه را ترویج میدهند. در دنیای مجازی، نوشتن و گفتن از تابوهای جامعه اگر امتیاز محسوب نشود، قبحی ندارد! بهکاربردن کلمات زشت و رکیک، به خاطرآوردن خاطرات خصوصی، نمایش عکسهای مغایر با عرف جامعه، در بین بعضی کاربران به یک رویهی معمول تبدیل شده است.
غیر از وبلاگستان بعضی شبکههای اجتماعی و اصطلاحا وبدویی نیز هستند که به تسریع روند این نسبیت در ارزشها کمک میکنند. از آن جمله میتوان به سایتهای دیگ، بالاترین و یوتیوب اشاره کرد که در آنها مطالبی «بهتر» هستند که تعداد بیشتری کاربر به آن رأی مثبت داده باشند؛ اگر چه آن مطلب حاوی عبارات رکیک و یا ناسزا و بدوبیراه به یک شخصیت سیاسی و یا یک کاریکاتور توهینآمیز بوده و یا شامل یک فیلم خصوصی از هنرپیشهای باشد که به هر دلیل لو رفته است. در توئیر و فرندفید مطالبی به فیوریت اضافه میشوند و یا اصطلاحا لایک زده میشوند که بر اساس عقاید شخصی هر فرد -و نه هنجارهای فرهنگی جامعه- به قدر کافی ارزشمند و جذاب باشند؛ هرچند آن مطلب ممکن است حاوی مطالب غیراخلاقی و یا تصاویر ضدارزشی باشد.
مطلب «خوب» در اینترنت، مطلبی است که بیشتر پای آن لایک خورده باشد، بیشتر شِیر شده باشد و خوانندگان بیشتری داشته باشد. مطالب «بد» ِ دنیای حقیقی، در اینترنت میتواند تبدیل به یک مطلب «خوب» و پرطرفدار شود.
رویهی تغییر ارزشها، رویهای است که ادامه پیدا کردن آن، به تغییر ذائقهی کاربران و درنهایت تغییر ارزشهای جوامع حقیقی منجر خواهد شد؛ و نتیجهی این تغییر ارزشها، رواج بیبندوباری و نسبیگرایی افراطی و فردگرایی مفرط خواهد بود.
حال اگر معیار «خوب» و «بد» بودن یک عمل در جامعه، به جای فرهنگ و سنت و مذهب، تشخیص و سلیقهی فردیِ تکتک اعضای جامعه باشد، جامعه چه وضعی خواهد داشت؟!
- پستهای مشابه:
- زندگی ساندویچی
- اینترنت، تضاد یا وفاق اجتماعی؟!
برچسب ها: , اینترنت, فردگرایی, نسبیگرایی




















۱۸م مهر, ۱۳۸۷ در ۴:۰۳ ب.ظ
متاسفانه همین طوره…
[پاسخ]
۱۸م مهر, ۱۳۸۷ در ۴:۴۷ ب.ظ
یا بیشتر حرفتون موافقم ولی نه با قسمت آخرش.به نظر من اتفاقا در وب مخصوصا وب ۲ خوب یا بد بودن با تشخیص خرد جمعی کاربران معنا پیدا میکنه.در واقع اینجا خوب و بد در قالب فرهنگی تعریف میشه که توسط کاربران به وجود اومده و چون این فرهنگ محصول تفکر اکثریت کاربران است بهترین معیار برای سنجش ارزشها میتونه باشه.حالا این رو بگذازید در مقام مقایسه با هنجارهایی که از طرف بعضی حکومتها به مردمشون تحمیل میشه
[پاسخ]
درسته. این فرهنگ ساختهی خرد جمعی هست. اما سوال اینجاست که آیا واقعا همیشه میشه خرد جمعی رو «بهترین معیار ارزشها» دونست؟
یعنی صرف این که این ارزش برخاسته از تشخیص یک جمع هست، آیا میشه معتقد بود که عاری از اشتباهه؟
[پاسخ]
۱۹م مهر, ۱۳۸۷ در ۵:۵۷ ق.ظ
ما هرچی میکشیم از دست همین سیاستمدارهاست بذار بهشون فحش بدن به جهنم
به اخلاق آسیب نمیزنه
[پاسخ]
احتمالا این کامنت شما مربوط به پُست دیگهای بوده!
[پاسخ]
۱۹م مهر, ۱۳۸۷ در ۱۲:۴۴ ب.ظ
سلام.
خوبی؟!
یه پست قبلنا داشتی که در مورد دنیای مجازی و حقیقی و آدماش و فرهنگش و این چیزا بود.
حالا به نظر من رسیدی؟!
این به اون ربط داره.
راستی برای کامنت دوم هم باهات موافقم،کلن دموکراسی چیز قابل اتکایی نیست. :-B
التماس دعا.
یا علی.
[پاسخ]
۱۹م مهر, ۱۳۸۷ در ۱:۳۷ ب.ظ
بسیاری از مطالب و کتابهای جالب که در دنیای واقعی جلب نظر میکنند، و ساعتها و روزها و بلکه سالها وقت ما را به خود اختصاص میدهند، در دنیای مجازی یافت نمیشوند، و برخی اوقات حتی اثری از آنها و یا توضیحی در موردشان در وب نیست.
اگر به شیوه معمول در دنیای مجازی، به خصوص بخش فارسیش (که اوضاعش از بقیه زبانها بسیار بدتر است) جلو برویم، بیش از هر چیز به سوی سطحیگری سوق داده میشویم. در مورد سایتهایی مانند بالاترین اصلاً صحبت نکنیم بهتر است. جایی که فحش و بد و بیراه ابزار پرکاربرد و موفقی به شمار میرود و به خوبی برای تیشه زدن به ریشه فرهنگ این مرز و بوم استفاده میشود! :-?
مطلب جدید من رو ببینید:
سرقت علمی معصومه ابتکار، توسط یک نرمافزار تشخیص تقلب، کشف شد!
[پاسخ]
۱۹م مهر, ۱۳۸۷ در ۲:۴۱ ب.ظ
وقتی نظرات تک تک اعضاء یک جامعه با هنجارهای رسمی اون جامعه متفاوته به نظرت نباید حداقل به درستی هنجارهای حاکم شک کرد؟ اصلاً مگه میشه تک تک اعضاء جامعه یکسری قواعد وهنجارها رو قبول نداشته باشن و بعد تو بلند مدت اون هنجارها بتونن باقی بمونن؟؟ این تفاوت آشکاری که الان بین دنیای مجازی و حقیقی وجود داره طبیعی نیست. دلیلش هم فضای بسته دنیای حقیقی. در واقع خیلی از اتفاقات و نظرات تو دنیای مجازی حاصل طغیانه فرد در دنیای حقیقی بخاطر همینم شاید خیلی قابل اعتماد نباشه
[پاسخ]
۱۹م مهر, ۱۳۸۷ در ۳:۰۴ ب.ظ
…اگر چه آن مطلب حاوی عبارات رکیک و یا ناسزا و بدوبیراه به یک شخصیت سیاسی و یا یک کاریکاتور توهینآمیز بوده …
ببخشین خانمم جمله بالا مال شما نیست ؟ آهان حتما مال شما نیست
من اشتباهی دیدم و واسه شما اشتباهی کامنت زدم که بذارین ملت به شخصیت های سیاسی فحش بدن و این آسیب به اخلاق مورد نظر شما نمیزنه این کامنت قبلیم اصلا ربطی به جملات شما که در بالا نوشتین نداشت !!!!!
[پاسخ]
۱۹م مهر, ۱۳۸۷ در ۳:۰۸ ب.ظ
عجب وبلاگ نویسهای فراموش کاری پیدا میشه !!! خودشون جمله ای می نویسن وقتی یه کامنت در مورد جملش مینویسی میگه مربوط به پست دیگه ای میشه !!!!!
چشم خانمم ما دیگه در وبلاگ شما کامنت نمیذاریم خوش باشی
[پاسخ]
۲۰م مهر, ۱۳۸۷ در ۳:۳۰ ب.ظ
سلام
اکثر دوستان گفتند چیزی که اکثریت بپسنده ، حاصل خرد جمعیه
واقعا فکر کنید ببینید چیزهایی که ما از اینترنت دانلود می کنیم یا مطالبی که می خونیم یا هرچیز دیگه واقعا از روی خرده :-?
واقعا اطلاعات ما در مورد یک مطلب کافیه
اگر واقعا همه ی کاره و عقاید ما از روی عقل سلیم پس خوشا به حال ما که دیگه همه ی اموراتمون حله
[پاسخ]
۲۱م مهر, ۱۳۸۷ در ۱:۲۳ ب.ظ
salam bye
[پاسخ]
۲۱م مهر, ۱۳۸۷ در ۵:۲۵ ب.ظ
سلام
موافقم
همین و بسیاری دیگر باعث میشود من از این بی در و پیکری نت حالم بد بشود و عطایش را به لقایش ببخشم.
شما با چه دلخوشی هنوز مانده اید؟؟؟
اهان یادم نبود ای دی اس ال ارزان شده!!
بنویس از دل ما
[پاسخ]
۲۳م مهر, ۱۳۸۷ در ۱۲:۵۰ ق.ظ
ساخت یک باکس پیوندهای روزانه چه ربطی داره؟ :-?
[پاسخ]
اونا رو خودش براساس دستهبندی موضوعی به طور خودکار اضافه میکنه
[پاسخ]
۲۳م مهر, ۱۳۸۷ در ۲:۱۸ ب.ظ
اردات داریم ابجییییییی
افلاین مطالبو خوندن هم عالمی داره
شاد زی
[پاسخ]
۲۴م مهر, ۱۳۸۷ در ۲:۰۶ ق.ظ
سلام
حرف شما درسته اما باید رقابت را در زمینه های مثبت هم ترویج کرد مثل وبلاگ نویسی دفاع مقدس و انتخاب بهترین آنها
[پاسخ]
۲۴م مهر, ۱۳۸۷ در ۱۰:۵۲ ب.ظ
بسم الله
بعد از سلام
…
بسیار لذت بردم از منطق و صداقت نوشته تان.
یاعلی
[پاسخ]
۲۵م مهر, ۱۳۸۷ در ۳:۲۶ ب.ظ
اوووه ! چه با کلاس ;;)
[پاسخ]
۲۵م مهر, ۱۳۸۷ در ۴:۴۷ ب.ظ
سلام
میدونی خیلی وقتها اتفاق های بدی میفته که ما می تونیم جلوشو بگیریم،گاهی ما اصلاً نمی تونیم نقشی داشته باشیم،گاهی هم نقشمون نسبیه!
تو این قضیه ای که گفتی نقش ما نسبیه،همین که معیار خودمون تو وب های خودمون و دوستامون همون معیارهای اصیل باشه خودش یه مانع برای ترویج اون فرهنگ غلطه!
و نکته مهم تر نشون دادن نارضایتیمونه که این رو خیلی خوب نشون دادی!
مثل همون قضایای توهین های جهانی به مقدساته که اگه نسبت بهشون حساسیت نشون ندیم پر رو می شن و عالم رو می گیرند!
آفرین که این پست رو به خوبی به این موضوع اختصاص دادی!
[پاسخ]
۲۷م مهر, ۱۳۸۷ در ۸:۱۱ ب.ظ
[پاسخ]
۲۸م مهر, ۱۳۸۷ در ۶:۲۹ ب.ظ
سلام
نکته بسیار قابل توجهی بود.
خدا رو شکر که متفکران دقیق و قابل اتکاء در حوزه های نظریه دنیای سایبر در حال رشد و پرورش هستند.
اینگونه بمانید و بهتر شوید.
[پاسخ]
۲۹م مهر, ۱۳۸۷ در ۸:۳۴ ب.ظ
یه سری به من بزن که اثرش بمونه!من به روزم…
شما هم اهل دلیا!!
[پاسخ]
۳۰م مهر, ۱۳۸۷ در ۳:۰۳ ق.ظ
“خصوصی”

به نام خدا
سلام . خوبین ؟
وقتایی که میاین اینترنت یه سر کوچولو به تالار ( مخصوصا دخترانه ) هم بزنین . آخه دلمون براتون تنگ میشه .
موفّق باشید
التماس دعاااااااااااا
[پاسخ]
۳۰م مهر, ۱۳۸۷ در ۱۲:۱۲ ب.ظ
سلام
خوبین؟من به تازگی یه متنی کشف کردم که بعدا کشف کردم متن شما بوده البته من از یه جا دیگه برش داشتم اما صاحابش که شمایین با اجازه یعنی منظورم اینه که متن خیلی خیلی قشنگیه!
موفق و پیروز باشید در پناه خدا
[پاسخ]
۳۰م مهر, ۱۳۸۷ در ۱۲:۱۲ ب.ظ
ببخشید اسمم خودم بود یادم رفت فونتش رو عوض کنم!
[پاسخ]
۱م آبان, ۱۳۸۷ در ۱۰:۰۲ ق.ظ
سلام.خوبید؟ دیگه گذشت اون وقت ها که زود به زود به روز می کردید؛خوب دیگه قمی شدید و …دلمون براتون تنگ شده .هرجاهستید موفق باشید
[پاسخ]
۱م آبان, ۱۳۸۷ در ۳:۲۳ ب.ظ
سلام.خوب باشین!
اگه دوست داشتین کتاب تغییرات اجتماعی گی روشه رو بخونید.خیلی جواب میده…
[پاسخ]