نوشته شده توسط: کوثر، در تاریخ:۲۲م, اسفند ۱۳۸۸، تعداد بازدیدها: 68912 نفر

بین دخترهای مذهبی اغلب این بحث پیش می‌آید که «حاضری زن یه آخوند بشی؟»

جواب‌ها متفاوت‌اند. بعضی‌ها با وجود مذهبی بودنشان، تا اسم «آخوند» می‌آید، انگار برق گرفته باشدشان می‌گویند: «نع»! بعضی‌های دیگر صراحتا می‌گویند: «بعله». اما یک تعدادی هم جواب منطقی‌تر «بستگی داره» می‌دهند. بستگی به خود طرف دارد. به روحیات و خلقیاتش. مثل هر خواستگار دیگر که باید در موردش صحبت بشود و شرایطش بررسی شود.

اما اغلب آن‌هایی که جوابشان «نع» هست، مشکل‌شان نفس روحانیت نیست؛ لباس آخوندی است. آن هم نه مشکل خودشان، مشکل جامعه با این لباس. خب سخت است آدم همسر کسی بشود که به خاطر طرز تلقی مردم از لباسش، نتواند راحت توی جامعه حضور داشته باشد. یک عده توهین می‌کنند، یک عده هم آن‌قدر این لباس را افراطی مقدس می‌دانند که به قول دوستان حتی ساندویچ خوردن یک آخوند را هم در یک غذاخوری تقبیح می‌کنند.

این خیلی محدودیت می‌آورد. نمی‌خواهم به این بپردازم که بعضی از این محدودیت‌ها فی نفسه خوب، و بلکه لازم است. اما اینجا منظورم محدودیت در مسائل مباح و بی‌اشکال است که بعضی‌ها حساسیت بیخودی نسبت بهش دارند. محدودیت‌هایی که نمی‌گذارد آدم‌ها آن‌طور که دوست دارند تصمیم بگیرند و زندگی کنند.

بی‌تعارف بگویم، یک عده‌ی زیادی هم به خاطر مسائل اقتصادی، آن «نع» محکم را می‌گویند. خیلی از طلبه‌ها به خاطر شرایط تحصیل، وضع اقتصادی خوبی ندارند؛ یعنی حجم زیاد درس‌ها اجازه‌ی انجام کارهای درآمدزای آنچنانی به‌شان نمی‌دهد.

البته در این مورد طلبه‌ها دو دسته می‌شوند، آن‌هایی که سطوح را حضوری می‌گذرانند و آن‌هایی که غیرحضوری ادامه می‌دهند. دسته‌ی دوم طبعا زمان بیشتری دارند برای اینکه شغلی دست و پا کنند و فکری به حال درآمدشان کنند. شاید در مورد پایه‌های تحصیلی طلبه‌ها هم بعدا چیزهایی بنویسم.

ولی حالا مگر طلبه‌ها درآمدشان چقدر است که خیلی از خانواده‌ها راضی نمی‌شوند دختر به طلبه بدهند؟ اصلا طلبه مگر درآمد دارد؟ از کجا؟

به طلاب سهی از خمسی که به مراجع داده می‌شود، تعلق می‌گیرد. اگر کسی با دروس حوزه آشنایی داشته باشد، می‌داند که انصافا دروسش، دروس مشکلی است. اگر بخواهی خوب درس بخوانی، خیلی باید وقت بگذاری. فکر کنم اهمیت نهاد روحانیت در جامعه آن‌قدر روشن باشد که نیاز نباشد به بحث روی این بپردازیم که چرا به طلبه‌ها چیزی از خمس تعلق می‌گیرد و مثلا به دانشجوها تعلق نمی‌گیرد.

حالا مگر روی‌هم‌رفته به طلبه‌ها چقدر می‌دهند؟ حدودا ماهیانه از ۱۱۰ هزار تومان تا ۲۳۰ هزار تومان؛ بستگی به پایه‌ی تحصیلی‌شان دارد. تازه برای متأهل‌هایشان! دیگر خودتان حساب کنید ببینید ماهی ۲۰۰ تومان به کجای زندگی می‌رسد؟!

اما… با همه‌ی این سختی‌ها، خیلی‌ها دارند با طلبه‌ها زندگی می‌کنند و از زندگی‌شان هم راضی هستند. این حرف را همین‌طوری نمی‌گویم. نمونه‌هایش را دیده‌ام.

از پارسال که دانشجوی قم شدم، تازه فهمیدم که ما تقریبا هیچ چیز از زندگی طلبگی نمی‌دانیم. ضمن تشکر از نهادهای فرهنگی کشور که در مبهم بودن زندگی طلبگی از هیچ کوششی فروگذار نکرده‌اند!

1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز (61 رأی، میانگین: 3.97 امتیاز از 5)
Loading ... Loading ...
  1. علی گفته است:

    پس چرا نذاشتیش؟ نترس ضایع نمیشی!

    چیو نذاشتم؟ پست جدید رو؟ لابد از شما هم می‌ترسم!

    vaghean mamnoon ke comment haro sansoor nemikoni. vali agar mikhahi javab bedi laaghal be kole se moredi ke goftam javab bede. chera bayad hame ja bashan?. man ba roohani mokhalefate zati nadaram vali har chizi bayad sare jash bashe. na efrat va na tafrit. dar iran 30 sale rohaniun daran efrat mikonand . khoda be dad berese agar varagh bargarde. chi mishe aslan khoshhale nistam.

    ببینید! من تا به حال چندین مرتبه گفتم که در مورد نهاد روحانیت و کارکردش یه مطلب می نویسم. ولی شما به جای صبر کردن، دائم سوال جدید مطرح می‌کنید. غیر از این… انتظار نداشته باشید که من به همه‌ی سوالاتی که می‌پرسید جواب بدم. این‌ها اعتقادات شماست که سال‌ها بهش معتقد بودید، یه شبه نمی‌شه به همه‌ش جواب داد. اصلا شاید من جواب همه‌ی سوالاتون رو ندونم! سعی می‌کنم اون چیزهایی رو که می‌دونم بنویسم. اما نه توی کامنت‌دونی. به عنوان یه پست. پس صبر کنید لطفا.

  2. آیدین گفته است:

    خوب ان شا الله که شما به حاج آقایتان برسید و من هم بله نازیلا جونم!!!!!!!!!!!!!!! [grin]

  3. مهدی گفته است:

    به طلاب سهی از خمسی که به مراجع داده می‌شود، تعلق می‌گیرد. اگر کسی با دروس حوزه آشنایی داشته باشد، می‌داند که انصافا دروسش، دروس مشکلی است. اگر بخواهی خوب درس بخوانی، خیلی باید وقت بگذاری. فکر کنم اهمیت نهاد روحانیت در جامعه آن‌قدر روشن باشد که نیاز نباشد به بحث روی این بپردازیم که چرا به طلبه‌ها چیزی از خمس تعلق می‌گیرد و مثلا به دانشجوها تعلق نمی‌گیرد.
    با سلام خدمت دوست عزیز روحانیم.
    برادر عزیز مگه دانشجوها میرند دانشگاه میخورند و میخوابند؟
    دانشجویی که علارغم سختی های درسی زن و بچه هم دارد کار هم باید بکنه ترمی ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومان یا بیشتر هم باید پول بده چه فرقی با روحانی داره؟مگه خونش کم رنگ تره؟
    مگه علم با علم فرق داره؟یه دانشجو تو دانشگاه نه تنها حقوق نمیگیره کلی هم باید پول خرج کنه.بعد از اینکه فارق التحصیل شد کاری براش نیست.تازه سربازی هم باید بره.به نظر شما این انصافه؟
    من خودم یک فارق التحصیل هستم با کلی زحمت رفتم دانشگاه درس خوندم با هزار مصیبت خرج دانشگامو خانوادم دادن.ولی بعد از تمام شدن دانشگام هیچ جا برام کار نبود.
    من یه دانشجوی ممتاز بودم با معدل خوب.
    مگه همه جا نمیگند که یک معلول جسمی حرکتی باید بش یه سهمیه داده بشه برا کار؟مگه نباید به من با این وظعیت بدم حداقل یک وام بدند؟چرا هیچ امتیازی به من و امثال من نمیدند؟مگه من تلاشمو نمیکنم؟
    اونوقت شما اومدید میگید تفاوت ما با دانشجو اینه؟ [angry] [wall] [wall]

    خودمونیم ها راست میگه روحانی بودن و روحانی موندن خیلی سختره از دانشجو بودن و موندن مخصوصا تو جامعه ما که هر جاش میری مردم از دست مشکلات حوصله خودشونو ندارن :حالا اگه بخان عقده مشکلاتشونو سر روحانی جماعت خالی کنن و اونا رو مقصر بدونن “من که حاضر نیستم جای یه روحانی باشم “حتما تو هم حاضر نمیشی…

  4. دانشجو گفته است:

    چرت بود ، من دانشجو هستم مهندسی دارم میخونم اونوقت با دروس حفظی و آسونی که تو حوزه میخونن مقایسه میکنی ؟ تمام تنبل های دوران دبیرستان ما بخاطر همین پول رفتن حوزه … جمع کن کاسه کوزتو

    شما دانشجو هستید و وقتی دروس حوزه رو تجربه نکردید چطور می‌گید که آسونه؟ بنده هم حوزه رو تجربه کرده‌م هم دانشگاه رو. توی سطح‌های بالا، قابل قیاس نیستند.

    شما دانشجوی چی بودین؟ احتمالا سخت ترین درسی که تو دانشگاه داشتین هم اندیشه اسلامی ۲ بوده. [lol]

    بیا کتاب کفایه ویامکاسب روببین بعدتازه میفهمی درس یعنی چی .بچه مامانی

    بابا طفلی قرن ۲۱ و اینترنت صحبت مکاسب میکنی؟تو فوتبال که هستین.سد که میسازین.انواع مدیر و شهردار و فرماندار و …هستین.بابا همه اینا رو تو مکاسب شما نوشته که شدین؟ [wall]

    سلام
    شاید درس حوزه آسون باشه که نیست ولی مطمئنا سعادتی میخواهد که عده ای به قول شما بچه تنبل تو حوزه بروند و مواد درسیشون خدا و قران و قلب و روح آدمها باشه کدام یک از این رشته های به قول شما سخت مواد درسی اینقدر ارزشمند هست مثلا یک مهندس شاید فقط بایک یکسری آهن آلات سروکار داشته باشه و یا یک دندان پژشک با دندان و خون و… اما سر وکار اونا با قران و وحدیث هست که لا یمسه الا المطهرون البته منظورم این نیست که مهندسی یا پژشکی بده خیر اتفاقا مورد نیاز جامعه هست نمی خوام آخوند ها رو هم مقدس جلوه بدم که با خواندن این دروس کسی مقدس نمشود . حرفم این هست که بله ان رشته را خواندن سعادتی عظیم میخواهد که باید جسم روح را هم در بر بگیرد . اگر عده ای با لباس پیغمبری بد کردند ما منصف باشیم اصلا مگر در رشته ها و فنون دیگر اشتباه رخ نمی دهد که اینجا رخ ندهد.

    هوتن آریا | ۹۰/۰۹/۰۱ at ۰۰:۵۸

    عزیزم یه نگاهی به دروس فلسفیتون هم بندازین ببینین دیگه عربا چیزی بنام زبان فارسی گذاشتن واسمون؟؟؟ اصلا ببین رسته فلسفه رو به زبون فارسی برگردوند؟ خدا از سرشون نگذره
    بالاخره یه خدایی هم هست

    حرفت خیلی بیخوده کسی که از دروس حوزه اطلاع داشته باشه نظرش غیراز نظر حضرت والاس دروس حوزه از اول اسلام پایه گذاشته شده ولی این درسای دانشگاه قدمتش چقده مگه کمی تامل کن دوست عزیز انقده ناشیانه نظر نده شما دانشجویی مثلا مردم چی فک میکنن درموردت اول بیندیش سپس نظر بده.

    وقتی جهالت و غفلت یه جا جمع می شند حاصلش میه این دوستمون !
    ابوجهل = غفلت + جهل

    ببین رفیق من خودم طلبه ام چرت نگویکم تحقیق کن بعدحرف بزن

    سلام شما اگه بدونید توی حوزه چی میگذره اون موقع نمیگید آسونه شاید بچه های کلاس شما هم این طرز تفکر اشتباه شما را داشتن ولی مطمئن باش کسی که تنبل باشه نمیتونه اونجا دوام بیاره….در ضمن این دانشجو هایی که من میبینم سر تاسر ترم را خوش گذرونی میکنند فقط شب امتحانی هستند [lol] در صورتی که حوزه همیشه باید آماده باشی و در طول ترم هم باید درس بخونی….البته این دانشجو ها اونم بچه های ریاضی که همشون یه مشت آدمای بیکار میشن بازم به رشته تجربی آخرش یه چیزی در میاد…
    امیدوارم عزیزم ناراحت نشده باشی حقیقت تلخه…. [hee-hee] [hee-hee]

    من جای شما بودم، جدی‌تر و شایسته‌تر پاسخ می‌دادم.

    اقا جان مگه تو قرار تا اخر عمرت دانشج باشی ۴ سال میخونی بعدم همه مهندس صدات میکنن ولی اون اقایی که اخوندی میخونه تا اخر عمرش طلبه است
    تازه همه هم حاج اقا صداش نمیکنن
    بماند که چیا بست سرش میگن

  5. مسافر گفته است:

    سلام
    این مسلم است که هر انسانیدوست دارد با هم عقیده خودش عمری میخواهد نشست و برخواست کند پس روحانیت با روحانیت.درست است که طلبه ها سطح زندگیشان کمی بهتر از دانشجو هاست ولی این نکته را خاطرنشان می کنم طلبه ها چه سودی برای یک ملت دارند یک ملت اگر اصلا طلبه نداشته باشد (مثل ژاپن )چه می شود ولی اگردانشجو نداشته باشدچه می شود.(هرجند دانشجوی های الانم که..)

    واقعا شما معتقدید سطح زندگی طلبه‌ها از دانشجوها بهتره؟!

    زندگی طلبه ها خیلی سخته [rose]

    جوجویی شما طلبه ها

    هوتن آریا | ۹۰/۰۹/۰۱ at ۰۰:۵۹

    بله دیگه
    البته اون بشکه معروفه تلافی تلاشهای انسان دوستانشونو در میاره گلم [whistling]

    اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید

    جناب هوتی:تو با این حرفت به تمام بیو گرافی خودت و دینت توهین کردی به تمام دانشمندان مثل علامه جعفری علامه طباطبائی به تمام اندشمندان مثل شهید مطهری شهید بهشتی به تمام مجاهدین مثل شهید مدنی مدرس به تمام عرفا مثل آیت الله قاضی و بهجت و به تمام بزرگانی که برخاسته از همین حوزه ها بودن…امثال این بزرگواران مثل شیخ بهائی به علوم هایی مسلط بودن که هنوز هیچ روزنه ای از اونا کشف نشده با اینکه الان با علم کوانتوم و نانو داریم اتمهارو هم دست کاری میکنیم:در ضمن من خودم دانشجوی فوق فیزیک کاربردی ام نه یه طلبه” ولی حداقل چند تا از اونارو از نزدیک دیدم و صحبت کردم [angry]

    جناب اندیشمند اگر نبودن روحانیون معظم الان خبری از دین و دین داری نبود گفتی ژاپن خبر نداری که به خاطر همین بی دینی که شما بهش افتخار میکنی چقدر بلا براشون نازل شده کمی بهتره فکر کنی؟

    علی محمدی | ۹۰/۱۰/۰۲ at ۰۱:۲۳

    اگر دین ندارید ما در کشور جمهوری اسلامی هستیم و مثل ژاپنی ها بی دین نیستیم که طلبه نخواهندو اما اگر مسلمان هستید بالفرض مثال اگر در جایی از نماز شک کردید چه کسی باید پاسخگو باشد خواستی اخرت و برزخ را بشناسی چه کسی پاسخگوست وهزار ها سوال

    عوضش تا دلت بخواد روانشناس و روانپزشک داره [wink]

  6. مهدی گفته است:

    سلام طلبه ای که با دیپلم وارد حوزه علمیه می شود بعد از اتمام سطح یک که ۶سال می باشد به او مدرک معادل فوق دیپلم داده می شود و حوزه دارای ۵سطح میباشد

  7. مهدی گفته است:

    مردم اصولا دختر به اخوند نمی دهند وانهایی هم که می دهند با اعتقاد می دهند

  8. دختر آریایی گفته است:

    اگر یک مرد آن هم آخوند باشد من خودم را زنده در گور می کنم اما اجازه نمیدهم حتی یک نیم نگاه به من بیندازد تا چه رسد به همسری!

    بدبخت فک کردی دیگرون با چشم خوب نگات میکنن نه نگاهای دیگه پرهوس و وسیله ایه ایشالا با یکی مثه خودت که فکرش پلاسیدس ازدواج کنی حالا فک کرده آنجلیا جولیه توام مثه دخترای ترشیده ی دیگه ای که تو کف شوهری دختر آریایی بهتره تا بیشتر نترشیدی به مامان جون آریاییت بگی یه دبه ترشی بگیره و تورو توش بندازه تا بیشتر از این نترشی

    اگه به نظر خودت رفت حق اِ، نیازی نیست توهین کنی
    حتی اگه حق با تو باشه که بعید می دونم با این ادبیات این حق رو از خودت گرفتی

    زن زیاده بمن تا بترشی

    با عرض سلام خدمت شما خانم محترم . من آخوند نیستم و رشته ام هوشبری دانشگاه لرستانه،اجازه بدین بپرسم آیا شما حاظرید با یک لات و قمار باز و معتاد و از زندان آزاد شده ای که به قتل متهم بوده و… ازدواج کنید؟طبیعتا خیر چون هم مصلحت و هم عقل این را قبول نمی کند. اما درباره زنده به گور کردن دختران که در دوران جاهلیت بود و اسلام به سختی با آن مبارزه کرد و آن زمان یک زن هیچ استقلالی در حیات و مال خود نداشت و تنها ابزاری برای هوسرانی مردان ان زمان بوده است و داشتن یک فرزند دختر لکه ای ننگین در زندگی آن (بلفرض)پدر بود.این همه گفتم که بگویم اگر از علومی که خدا بر پیامبرش نازل کرده تنفر دارید لازم نیست به همگان آن را گوشزد کنید چرا که دود آن تنهابه شما برمی گردد. ولی اگر از شخصیت یک آخوند و طرز لباس و صحبت کردن آن بیزارید بدانید که همانا رسول خدا (ص) چنین می پوشیدند و چنین رفتار می کردند، که باز هم تعدی به شخص پیامبر و خدایی که آن را خلق کرده می باشد. اگر نمی خواهید با یک آخوند ازدواج کنید و حتما هم لازم نیست این کار را انجام دهید(چون اسلام به شما اختیار داده است)این نظر شماست و خدا انشاء الله همه مارا به راه خوشبختی برساند . والسلام

    اون برا عربا بود نه ما ایرانیا عزیز دل برادر

    معلومه خیلی عقب افتاده هستی که به خودت اجازه تامل نمیدهی

  9. رسول گفته است:

    بامردم بی درد چه سخت است زدرد گفتن و از درد شنیدن….
    خدا ان شائ الله همه طلاب را حفظ کند. به امید ظهور. [rose]

  10. مسافر2 گفته است:

    سلام
    چرا فقط یک بخش از سوال “مسافر” رو جواب دادید؟؟؟؟؟؟؟

    تکرار سوال بی پاسخ:
    اگر یک کشور مثل ژاپن طلبه نداشته باشه چی میشه؟
    حالا اگه دانشجو نداشته باشه چی میشه؟؟؟؟؟

    به نظر من یه دونه آخوند واسه رفع نیاز های مردمی که اعتقاد دارن کافیه. چه خبره بابا تو هر شهر و روستایی حوزه راه انداختین

    سلام. چون به نظرم می‌رسید جوابش بدیهی‌ه. نمی‌دونستم ممکنه مسافر دومی هم باشه که جوابش رو نمی‌ده.
    ساده‌اس، چون کشور ما یه کشور اسلامی هست. مبنا و اساس زندگی یک مسلمان و تعاریف و جهان‌بینی‌ش خاص خودشه. بدیهی‌ه که روش عمل ما با اونا “باید” فرق داشته باشه. همون ژاپن، هم همه چیزش مثل اروپا یا امریکا نیست. هست؟

  11. مسافر2 گفته است:

    اولا که نیازی نیست هیچ کشوری مثل کشور دیگه ای باشه
    دوما اینکه شما میفرمایین چون حدود ۷۰ یا ۸۰ درصد مردم ایران شیعه هستند باید این همه حوزه داشته باشن و به تولید آخوند بپردازن و بهشون امتیازاتی مثل حقوق و سربازی نرفتن بدن!!!!!!!!!!!!
    اینم بگین که چه نیازی به این همه آخوند هست؟ بنظر من واسه کل ایران یه دونه بسه
    یه کم انصاف داشته باشید و جوابمو بدین.

    متشکرم از نظرتون.

    سلام . ببخشید ان رو می گم چه نیازی داره که در روز حداقل ۳ مرتبه به دستشویی رفت ایا این مطلب و مطالب روزمره تکراری را مب تونید تکرار نکنید و آن را تفسیر دهید؟چرا به جای یک بار غذا خوردن این همه تشریفات در رستوران و غذاهای متنوع وجود دارد.لابد شما می گویید این همه رستوران و این همه فست فود ها را ببندید؟! نیاز ما به علم روزانه افزایش می یابد پس نیاز به پیشرفت در تمام زمینه ها(نه فقط حوزه و آخوند) داریم و دانشگاهی که ابتدای تاسیسش فقط ۱۲۰ نفر می پذیرفت الان ۱۲۳۴۵۰ دانشجو می پذیرد ؟! پس فقط انساف باید داشته باشیم. همین…….خدا حافظ

    حرف از امتیاز زدی واالله من پنج سال تو حوزم امتیازی ندیدم بهتره براساس واقعیات نظر بدی نه اینکه چشمتو ببندی حرف بزنی در ضمن تمام کسایی هم که میان حوزه با خلوص نیت و خدمت به امام زمان و هدایت بی فکرایی مثل تو میان نه امتیاز بخاطر خدمت که فرمودی جناب طلاب باید دو سال بجای سربازی تبلیغ برن فهمیدی اون شهریه ناچیز ولی بابرکت هم سهم امام زمانه که خوده حضرت به طلبه ها مرهمت کردن دوتا حرف زدی تمام روحانیت و زیر سوال بردی و گفتی یکیشم زیادیه آخه کم عقل کمی فکر کن///////

    سلام
    فکر کنید بعد نظر بدید.
    یا علی(ع)

    مسافر ۲
    من تا حالا از طلبه ها خوشم نمیومد ولی چند وقته از نزدیک با زندگی یکی از طلبه ها اشنا شدم
    اون طلبه میگفت تو استان خراسان شمالی روستای کالشور بخش راز جرگلان
    یه روستای محرومی رفته بوده که مردمش بلد نبودند حتی صلوات بفرستند
    حالا دینی که قراره جهانی بشه دزسته که تو ایران همچین روستاهایی داشته باشه / ایا چند تا روحانی میتونه این همه سوال و شبهه رو جواب بده؟

    با سلام
    با این استدلال یه دونه دانشگاه با یه تعداد دانشجو برای کشور بسه و نیازی به این همه دانشگاه دولتی و آزاد و پیام نور و غیرانتفاعی و … نیست.
    آیا فارغ التحصیلهای دانشگاهی همشون تو رشته‌شون صاحبنظر و باسوادند که نیازی به بقیه نباشه؟
    همین الانش برای تشخیص یک مریضی ممکنه پیش ۱۰ تا دکتر بری؟ مگه همه اینا درس نخوندن و باسواد نیستن؟ پس چرا حالیشون نیست؟
    عین همین مطلب تو حوزه هم هست. چند هزار طلب باید بیان و برن تا یکیش مرحوم علامه جعفری بشه؟ چند سال باید بگذره تا آیت ا… بهجت و یا بزرگان دیگه‌ای تربیت بشن؟
    بنابراین برای داشتن خروجی مطلوب در حوزه یا دانشگاه مجبوریم امکان تحصیل رو برای افراد مختلف در جاهای مختلف فراهم کنیم مگه اینکه شما پیشنهاد بهتری داشته باشی.

    با سپاس

  12. طلبه گفته است:

    دلتم بخواد زن اخوند شی من امسال میرم حوزه پدرمم ثروتمندترین ادم شهره افتخارم میکنم میرم حوزه ماشینمم کمری

    ایولا دمت گرم خیلی باهالی

    ای ول [grin]

    اگه منم مثله تو پوله بیت المال دستم بودbmwمیخریدم

    ماشینت کمریه اما بی شعوری چون هنوز نرفتی داری پز میدی پس نرو . در ضمن کمری از مد افتاده

    age durugh begi ishallah emshab d [hee-hee] amaghet deraz she

    واقعا چه نقشه ایی تو سرته ؟

    مرسی [rose]

  13. ناشناس گفته است:

    از روزی که یک طلبه وارد حوزه میشود تا روزی که ایت اله میشود چشمش به دست دیگرانی است که کار میکنند و زحمت میکشند تا بلکه چیزی به انها بدهد این در ذات خود گدایی است.

    باسلام خدمت شما دوست عزیز.خداوند در قرآن کریم فرموده اند که “خدا ثروتمند و شما(انسان)فقیر درگاه خدایید” آیا میتوانید این حقیقت را انکار کنید و ایا درس خواندن و از معلم و استاد آموختن خود گدایی نیست.اگر اهل فهم و عقل باشید(که هستید)این مطلب را رد نمی کنید چراکه فقط نادان مطالب قابل فهم را رد می کند.در امری دیگر این مسئله را چه کسی به شما منتقل کرده که طلب نوعی گدایی است آیا هنگامی که کسی از شما پولی به عنوان قرض دریافت می کند ، از شما گدایی کرده؟ این منطق نیست. خدای متعال انشاءالله به ما فهم و بینشی درست ازمسائل اطراف بدهد.و السلام علیک و رحمه الله و برکاته

  14. وافی گفته است:

    مطلبی مرتبط با مطلب شما دارم در وبلاکم

    http://vafi.blogfa.com/post-251.aspx

    متشکرم. مطالعه کردم. از این روشن‌گری‌ها باید کرد… تشکر :)

  15. مهزیار گفته است:

    سلام… مطلب خوبی بود…
    چند نکته:
    ۱) مگه شهریه طلبه ها فقط از خمس داده میشه؟؟ ده نوع وجوهات دیگه هست که یکیش خمسه!!!!

    ۲) طلبه های متاهل و سطح بالا حدود ۲۰۰ تومن میگیرن!!! طلبه های مجرد و سطح پایین که ربع این مقدار رو هم نمی گیرن!!!

    ۳) من خیلی ها رو میشناسم که همین پول ناچیز رو میگیرن و بدون شمردن توی جیبشون میذارن و معتقد هستن که این پول مرهمتی امام زمانه!! طلبه ها معمولا اهل حساب و کتاب مادیات نیستند!!! ما به وظیفمون عمل می کنیم!! خدا خودش زندگی دنیا رو تامین میکنه!!!
    از مسلمات دین ماست که خدا به کسی که برای خدا تحصیل علم میکنه وعده داده که زندگیش رو تامین کنه!!!

    ۴)در جواب اونی که گفته جامعه اگه طلبه نداشته باشه هیچ مشکلی پیش نمیاد مثل ژاپن، باید بگم که کشور هایی مثل ژاپن مشکلات فراوانی دارند که امثال شما چشمتان را به روی این مشکلات بسته اید!!! اونا اصلا دین ندارند که بخوان مبلغ دین داشته باشند!!! برای همین هم هست که آمار خود کشی و امثال این گناهان در این کشور ها سر به فلک رسیده!!!

    موفق و پیروز باشید… یا علی…

    امیدوارم روزی برسه که مردم ایران روزی سر عقل بیایند و ایران را ازشر این کاهنان شکم پرور رها کنند تا بیشتر از این نسبت به اسلام ناب محمدی بدبین و ما یوس نگردند . آخوند مایه … اسلام است…

    به امید روزی که یاد بگیریم چطوری با هم حرف بزنیم :)

    بله… بایدم چنین آرزویی داشته باشید… با وجود همین کاهنان دیگه امثال شما نمی تونن اسلام رو تکه تکه کنند… خدا هم ما رو و هم شما رو به راه راست هدایت کنه… خیلی ها هستند که طالب اسلام بدون روحانیت هستند ولی کور خوانده اند… یا علی…

    سید میبدی | ۹۰/۰۷/۲۱ at ۱۸:۰۱

    اسلام را روحانیون نگه داشتند.
    نقل به مضمون از امام خمینی
    آخه بیچاره اگه این اخوندها نبودن که ماها هنوز اتش پرست بودیم!

    اولا زردشتی ها آتش پرست نبودن، خدا پرست بودن.
    اگر شما مسلمانید، باید بگم مسلمونا باید بیشتر از همه به عقده ادیان احترام بگزارن، چون مدعی حکومت به دنیا و داشتن فرهنگ برترن.
    اگه ایرانی هستی، باید بگم که وقعا قدر نشناسی که به اجدادت توهین میکنی.
    اگه قرار باشه به زردشتیا بگیم آتش پرست، میتونیم به مسلمونا بگیم آخوند پرست.
    خورشید از جنس آتشه، مایه روشنی و پاکی و زندگی نباتی و جانوریه. از برترین نعمت های خداوندهو همون طور که شما به علم احترام میذاری ویا ضریح رو میبوسی، زردشتی ها به آتش احترام میذارن.
    خوبه بهت بگن مرده پرست؟

    خصوصى
    دمت ۲۰ مهرنوش خانوم واقعأ خوشحال شدم از طرز فکرت.
    اشکان
    دوس داشتى تماس بکیر بیشتر با طرز فکر هم دیکه آشنا بشیم.

    خصوصى
    دمت ۲۰ مهرنوش خانوم واقعأ خوشحال شدم از طرز فکرت.
    اشکان
    دوس داشتى تماس بکیر بیشتر با طرز فکر هم دیکه آشنا بشیم.
    ٠٩٣٧٧٨٨۴٢١۴

  16. من گفته است:

    بابا ما که طلبه هستیم تا حالا ندیدیم یه حوزه ۱۱۰ هزار تومان شهریه بده ایول شما

  17. Nima گفته است:

    من نظرم راجبه اسلام نیست کلان همه ادیانه دیین جز فلاکت بدبختی واسه جامعه هیچی نمی یاره.
    هر دینی که باشه هر جامعه ای که باشه
    من نمی گم تاریخ ثابت کرده.

    البته تعریفی که از فلاکت و بدبختی می‌شه هم مهم‌ه.

    فلاکت همین است که عده ای مانند تو خود را قاطی افراد بکنند .

    اگر فلاکت اینه تو هم پس جزئشونی [shock]

    نیما خان بهتره کمی مطالعتو زیاد کنی و دنبال سواد باشی و الکی در مورد چیزایی که نمیدونی حرف مفت نزنی هرچی داریم از اسلامه الان که تو خونت لم دادی حاصله یکصدو اندی هزار شهیده که برا اسلام وخدا خودشونو فدا کردن حالا بهتره کمی فک کنی جناب روشنفکر

    تو فکر میکنی همه یکصد و اندی شهید روحانی بودن؟فیلم اخراجیها رو نگاه کن که عین حقیقته

  18. سمانه گفته است:

    همه اخوندا که بد نسستن.
    البته اخوندنه روحانی.
    مثلا اقای قرائتی

  19. یکی از سربازهای امام زمان گفته است:

    طلبه سرباز امام زمان است.

  20. ناشناس گفته است:

    [smile] من هم می گم افراط و تفریط در هرچیزی باعث ازبین رفتن آن چیز می شود .

  21. منصور گفته است:

    حالا مملکت ما همه جاش آباده که به آخوند گیر دادی مقاله واقعا حقیقت داره من خودم درک کردم که با همه سختیاش که از هفت خان رستم سختره ولی لذتی داره که همیشه قانع باشی و بدون سو نظر دلت برا مردم بسوزه طلبه ای رو میشناختم که روزه میگرفت و حتی اون شهریه ناجیزشو به فقرا کمک میکرد

  22. درد دل گفته است:

    هر کسی که از طلبه و آخوند بدش میاد عاملش : ۱٫ تاثیر پذیری شدید اکثر جامعه از رسانه های ضد دین ۲٫ اجرا نشدن اصل دین زیبای اسلام ۳٫ پیروی از هوای نفس و راحت طلبی مردم ۴٫عمل نکردن به دستورات دین و فساد در خود روحانیت و ….
    ما و تمام دنیا داریم دور می خوریم و ابلیس تمام جنایات و گناهان رو داره با دوستانش رواج می ده . اگه می بینید اکثر مردم اعتقاد عملی به جهان آخرت ندارن و براحتی حرام می خورن بخاطر همینه . دوست دارن راحت باشن و کسی بهشون نگه این کار بده یا این مال خوردن نداره و …. . ما نیومدیم تو این دنیا که فقط بخوریم و بخوابیم و ول بگردیم و … اینا که همش کار حیوون هم هست . پس کسی که نفهمه چیکارس تو این دنیا بیچارست . چرا فکر می کنید هرچی این غربی ها می گن درسته؟ یه مثال می زنم : دستشویی فرنگی از قدیم تو اروپا بوده ولی یه سطل بود که توش باعرض معذرت دستشویی می کردن و خودشونو با دستمال چند بار مصرف پاک می کردن و سطل رو با صدای اوه اوه از پنجره خونه خالی می کردن و اون صدا هم به این خاطر بود که رو سر کسی نریزه . اینه فرهنگ اروپا و خیلی چیزای دیگه . کتابهای علمی رو از کتابخونه های ما دزدیدند و شدن پیشرفته و ماهای بد بخت رو طوری تربیت کردن که فکر می کنیم هرچی از اونور میاد خوب و درسته و… . اکثر این کشورها رئسای فراماسون دارن و دوستان ابلیسن . امریکا چرا از شکم مردمش میزنه و برا تخریب دین هزینه می کنه؟اصلدین این نیست که می بینید . بعضی آقایون اصل دین رو فدای مصلحت ها کردن و …. . بعضی آخون نماها هم فقط کارشون ضربه به خودشون (به جهنم) و به دینیه که بخاطرش فرق علی شکافته شده و فاطمه ناموس خدا بین در و دیوار به شهادت رسیده و حسین …. . اگه یه مکانیک یه کاری رو بد انجام می ده سراغ کسی دیگه می رن اما تا یه طلبه کار بدی انجام می ده می گن همه آخوندا بدن و … . اگه طلبه اونی باشه که امام زمان می خواد این دخترا باید سر و دست براش بشکنن چون می تونه اونارو به رضایت خداوند و بهشت دایمی برسونه و …. . حرف زیاده و فرصت کم ………… .
    محسن یه طلبه ….. کاش طلبه باشم
    یاعلی

  23. دیگه چی می خوای ( با انصاف) گفته است:

    فرق دانشجو با یه طلبه ( حوزه و دانشگاه ) :
    ۱ . طلبه حداکثر ۱۵۰ تا ۲۰۰ تومن میگره بعنوان کمک درسی و از سهم رسول الله (آیه۴۱ سوره انفال) و نه از دولت و ارگان خاصی ولی دانشجو شاید یه سری بن کتاب میگیره .
    ۲ . سختیه درسای دانشگاه واحدهای زیاد هر ترمه و نمره گرفتنش سخته اما کم عمق و کمتر محققانه است ولی در حوزه سختی درسا تا پایه ۶ تقریبا متوسطه اما تحقیق زیاد می خواد و بعد پایه ۶ نفس گیره .
    ۳ . رابطه استاد و شاگرد تو حوزه خیلی بهتره تا تو دانشگاه چون احادیث زیادی داریم که توصیه به احترام به استاد می کنه که طلاب بیشتر دیده اند تا دانشجوها .
    ۴ . دانشجو ۴ سال می خونه و کارشناسی می گیره ولی طلبه ۱۰ سال می خونه تا کارشناس بشه و تازه بعد این اصل درسش شروع میشه .
    ۵ . طلاب هر روز با هم درس رو بحث می کنن و از هم اشکال درسی می گیرن و بعد درس به تنهایی می خونن ولی دانشجو فقط تنهایی .
    ۶ . طلبه با روح مردم بیشتر کار داره و دانشجو بیشتر با جسم و هر دو مستلزم همدیگه اند .
    ۷ . به دانشجو کار پر در آمد اگه گیرش بیاد می دن ولی برای طلبه کار هست اما کم درآمده .
    ۸ . دانشجو براش اگه دولتی باشه از بیت المال خرج می شه ولی برا طلبه از سهم رسول الله .
    ۹ . سابقیه علمی حوزه از دانشگاه بشتره .
    ۱۰ . تعداد دانشجوها از طلاب بیشتره .
    و تفاوتهای دیگه ……. .

    مشابهت :
    . در هر کدوم از این دو تلاش باعث ثمره به مردم می شه و هر دو برا مردم لازمه .

    ممنون از نظر زیبات واقعا احساس غرور میکنم که می بینم هستن کسایی که با پاکی دل و به دور از سیاسی بازی و این همه هجمه علیه آخوند و اسلام مقید به این اصول پاک و الهی هستن

    موافقم

  24. اسماعیل گفته است:

    اقا جان درس میخوانید که خاص بشین با مردم متفاوت! بین انسانها اخوند عادی هیچ فرقی نیست

  25. مهر ایران گفته است:

    سلام به تک تک رفقا
    بیاییددست به دست هم واسه پیشرفت ایرانمون که در سایه اسلام درمسیر اعتلا وبالندگی قرارگرفته آستین بالا بزنیم طلبه باشیم یادانشجو.دکتر باشیم یا مهندس یا……..دوستدار شما

  26. میلاد گفته است:

    حیف نیست زن اخوند بشی

    آنتی میلاد | ۹۰/۰۹/۲۸ at ۰۰:۱۳

    پ نه پ …بیاد زن توی….بشه!!!

  27. ریحانه گفته است:

    مطالبت قشنگ بود خوشحال میشم به وبلاگ منم سری بزنی [smile]
    http://www.dokhtaraneiranzamin.bloghfa.com

  28. ریحانه گفته است:

    سلام وبلاگ خوبی دارید خوشحالم میکنید به وبلاگم سری بزنیدwww.2khtaraneei.blogfa.com

  29. رها گفته است:

    زن آخوند نمیشن چون آخوندها قابل اعتماد نیستن.در ضمن آخوند ملیاردر که تو کار شکروتایروساخت وسازو… باشن کم نیست [wink]

    آنتی رها | ۹۰/۰۹/۲۸ at ۰۰:۱۸

    مثلا نه که بقیه مردها قابل اعتمادن؟؟؟؟همه جا خوب و بد هست.اما قشر ضد دین همه نفرت انگیزن.(پسرهای بی غیرت و دختر باز کم هستن؟ جوونهای مشروب خوار و مستهجن کم هستن؟ من حاضرم پشت در خونه یه آخوند بخوابم تا توی ویلای رو به دریای یه لاییکی امثال تو…)

    طوری صحبت میکنید انگار مابا شرایط این جامعه آشنایی نداریم.چیزی که عیان است…
    پ.ن:درضمن چرافکرمیکنید من لاییک هستم؟!

    سلام من بین حوزه و دانشگاه حوزه رو نتخاب کردم چون اسم اخوند روم اومد ئیگه بی اعتماد شدم …
    حرفت خیلی غیر منطقیه…

  30. حسام گفته است:

    اخوند زن میخواد چیکار

    بهراد//بچه منفی اصفهان | ۹۰/۱۱/۰۴ at ۱۰:۵۶

    پس نه لابد فقط تو زن میخوای!!!!
    مگه اخوندا دل ندارن؟؟؟
    تنها فرقشون با تو اینه که به اندازه ی تو کثافتکاری نمیکنن!!!!!!!
    از طرف پسری ۱۸ ساله که طرفداره اخوند جماعته…بهراد [tongue-out] [angry]

  31. یک دانشجو گفته است:

    قابل توجه اونایی که میگن کشور چرا این همه آخوند داره :
    طبق آمار مرکز آمار و مرکز آمار حوزه علمیه قم همه ی طلاب (روحانی و غیر روحانی) و در همه ی سطوح از سطح ۱ تا چها ، در قم تعداد شصت هزار تا است در حالیکه دانشگاهها هر سال فقط یک ونیم میلیون پذیرش دارند !!!!!!!!!
    باور ندارید آمار های رسمی را نگاه کنید [lol]

  32. RAVI گفته است:

    DIN ZAIDE HOKOMAT AST

  33. بابایی گفته است:

    اخه انقدر بانام اسلام کارهای زجراور و ظلم وستم کردند که هیچکس دیگه اعتمادی نه به اخوند ونه به ان کس که ادعای مسلمانی دارد نمیکند حالاهم که ایران شده دوران قرون وسطای اروپا که پا به هر جا میگذاری اول باید تفتیش عقاید بشی که نکنه طرف به قول خودشون محارب باشه اینا فقط خودشون و حرفشونو بر حق میدونن واکه کسی اعتراضی کرد که جناب بالا دست که اگه میشه اون کارو بکن به جم محارب (بالا دستمون از طرف خداست هونطور که شاه میگفت)اعدام رو شاخته که من دیدم اینو نوشتم.

  34. باران گفته است:

    سلام من خودم زن طلبه هستم زندگی باآرامش واحترام تمام یعنی زندگی باطلبه بله هر کسی که همه ی طلبه ها رابد میداند پای آنتن نشسته .یه کم چشمتا باز کن تا بادید بهتری به همه نگاه کنی

    بهراد//بچه منفی اصفهان | ۹۰/۱۱/۰۴ at ۱۱:۰۲

    راست میگی؟؟؟ کاستو بیار ماست بگیر!!!! من پای انتن نمیشینم میرم تو اتاق میشینم پای خوده ماهواره!!!!!
    اخه انتن که چیزی نشون نمیده [lol]
    (فقط واسه خنده)

  35. محمد بنده الله گفته است:

    آخوندها بدن؟؟؟؟ اذیتتون میکنن؟؟؟؟ نمیذارن بیشتر از این توی لجن غرق بشین؟؟؟ آخه نا مسلمونی که گیر به طلبه های مظلوم راه خدا!!! آره …با تو ام. آخوند بنده خدا…جلوی دختر بلند کردنت رو گرفته؟ یا شراب خواریت رو؟ جلوی ماهواره نگاه کردنت رو گرفته؟ یا جلوی آرایشهای مستهجنت؟ جلوی ناز و عشوه هاتو گرفته یا جلوی حروم خوریهاتو؟؟؟؟ جلوی شب کاریهاتو گرفته یا پارتی رفتنهات رو؟ جلوی دود و دمت رو گرفته یا هرزگیها ت رو؟ تو آزاد آزادی…نیستی؟ امثال تو کم هستن؟؟؟ تو هر خیابونی یه مشت دختر و پسر تو هم میلولن. همه کار میکنید.هر گناه کبیره ای رو میکنید . اونوقت از سر هاری به روحانیت حمله میکنید؟؟؟؟

  36. حسن گفته است:

    الهی بمیرن مرغها و بوقلمونها براتون که با ماهی ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومن دارید زنگی میکنید البته بگید تو چندتا اداره هم منبر میرید نماز جماعت میخونید زیارت عاشورا اجرا میکنید و…
    نمیدونم تو درسای خوزتون چیزی آمار و ریاضی بهتون میگن چون با یه نگاه آماری تو جوامع مختلف کشور میبینی شما چه میکشید . چند تا مثال بزنم
    مثلا وقتی میرید فرودگاه چندتا آخوند میبینید دقت کنید و به حافظه بسپارید
    در مترو با آنهمه جمعیت هم دقت کنید چند تا آخوند میبینید
    در صفهای طویل اتوبوسهای شرکت واحد هم دقت کنید
    تمام روحانیونی که در ادارات کار میکنند (نماز جماعت میخوانند یک پول چند ده میلیونی هم در اختیارشان است تا هر از گاهی چند کتاب مذهبی بخرند روی میز کارکنان بگذارو امتحان بگیرند که اکثرا تقلب میکنند و بعد برندگان را به سفر های زیارتی ببرند ) اضافه کار ۱۷۵ ساعت میگیرند گویی بیش از ۱۷ رکعت نماز در آن اداره در روز میخوانند
    در چنند مسجد محل هم هیئت امنا هستند و مساجد هم که به امید خدا الان پاساژ دترد مغازه مطب سالن غذاخوری درآمد مراسم ختم و… اینها هم بالاخره بی نصیب نیستن
    سر مزار و منیرهای روستاها جمع آوری سهم امام و روحانی کاروان و ایام سوگواری با منبر ۵۰ تومن حداقل
    بماند ار استفاده ها و نفوذها یی که لباس روحانیت دارد و …
    حالا متوجه شدید که این قشر ضعیف جامعه چگون گذران عمر میکند

    در عجبم از این “همه رو به یک چوب روندنِ” نویسنده. کار سختی‌ه جواب دادن توی محشر بابت همهٔ این نسبت‌های کذب. کاش به جای نوشتن از روی بغض و کینه، دست‌کم از نزدیک زندگی چند تاطلبه رو دیده بودید که همه رو به یه چوب نرونید.

    الهی منم برا تو بمیرم که این همه اطلاعات از درامد اخوند ها داری و اونوقت نیومدی طلبه بشی [lol]

    ب محمداین حرفها و توجیهات شما مال حداقل ده سال پیش به قبله که حوزه از بیت المال و ردیف بودجه سهم چندانی نداشت علی الخصوص دوران آقای هاشمی که سر همین موضوع خیلی باهاش چپ بودند نه الان که دولت آقای احمدی نژاد سر شیر نفت داده تو حوزه و تو ردیف بودجه سهمیه نهصد و پنجاه میلیارد تومانی برای حوزه قرار داده که این تازه یک ردیفشه شما یا اطلاع نداری یا داری و خودتو بخواب زدی تازه این فقط یک ردیف از چندین ردیف بودجه ایست که دولت مهرورزی به حوزه اختصاص داره لیست کامل سهمیه حوزه با سازمانهای اقماریش از بودجه کل کشور که رقم بسیار وحشتناکیست در روزنامه ایران اردیبهشت سال گذشته چاپ شد که با اعتراض حوزه مواجه شد که این مطالب نباید علنی شود !!!! بنده بعنوان کسی که حداقل ۳۰ فامیل آخوند و طلبه دارد و طی سالها خویشاوندی کاملا ناظر وضعیت مادی آنها بوده ام الان مفلوکترینشان پژو ۴۰۵ و سمند دارند و دیگه پراید هم به نظرشان نمیاد تلوزیونهایشان همه ال ای د جناب آقای نقویان روحانی نازنین تلوزیونی خودروی پنجاه میلیونی خود را اسفند همین امسال ابتیاع نمودند با پلاک ایران ۷۷ .در سال ۱۳۸۵ سازمان تبلیغات اسلامی دوبار در بودجه ردیف شده بود!!! و هر بار هم بودجه کلانی به ان تخصیص یافته بود همبنطور بقیه سازمانهای وابسته به حوزه از جمله مجتمع خدمات رفاهی طلاب که بودجه تربلونی به آن اختصاص یافته بود و نتیجه اینکه الان به طلبه ها زمین و آپارتمان و خونه میدن ( مجتمع پردیسان قم ) حداقل یه پراید دارند گوشی های حداقل ۳۰۰۰۰۰ تومانی و همگی همراه اول وامهای مختلف و خلاصه خودتی ببم جان تشت رسوایی جسمانیت خیلی وقته که از بام افتاده ولی چون یک خیلی پررو و بی حیا تشریف دارند به روی مبارک نمیارند

  37. حسین گفته است:

    روحانیون طبق وظیفه دینی و تخصص خود به تربیت و تعلیم مردم همت می‏گمارند، همانند انبیای الهی که مردم را راهنمایی می‏کردند و به راه صلاح و خیر می‏کشاندند. پیامبر(ص) فرمود: “العلماء ورثة الانبیاء؛ عالمان وارثان انبیا هستند”. آنان باعلمی که از انبیا به ارث برده‏اند، مردم را هدایت می‏کنند. در قرآن در وصف پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) فرمود: هو الذی بعث فی الأمیین رسولاً منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکّیهم و یعلّمهم الکتاب و الحکمة و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین؛(۱) خدا از بین مردم پیامبری برانگیخت که آیات خدا را بر مردم بخواند و آنان را تزکیه کند و کتاب و حکمت را بر آنان بیآموزد، گرچه قبلاً در گمراهی آشکار بودند”.
    همان طورکه بشر نیاز به طبیب و فیزیکدان و شیمیدان و مهندس و… دارد، نیاز به طبیبان روح نیز دارد، بلکه نیاز بشر به طبیب روح بیشتر از طبیب جسم است. انبیا و اولیاء و علما و اوتاد، به منزله طبیبان روح بشرند، که به آنان تهذیب و تزکیه و تقوا و اخلاق می‏آموزند و مردم را با معارف الهی آشنا می‏سازند. فرق بین طبیب روحانی و جسمانی آن است که اطبای جسمانی پول می‏گیرند، ولی طبیب روح مزدی مطالبه نمی‏کند، مگر مردم خود بدهند.
    قرآن درباره تشویق به این که عده‏ای به دنبال فقه و معارف اسلامی بروند می‏فرماید: “فلولا نفر من کل فرقة منهم طائفة لیتفقّهوا فی الدین و لینذروا قومهم اذا رجعوا الیهم لعلهم یحذرون؛(۱) چرا از هر فرقه‏ای، تعدادی برای یادگیری علوم اسلامی و تفقه در دین به مراکز علمی نمی‏روند (تا درس دین بخوانند و به مسائل دینی آشنا شوند)تا به هنگام بازگشت قوم خود را (از نابکاری‏ها و عذاب) بترسانند شاید آنان از بدی‏ها و مفاسد حذر کنند”.
    از این آیه استفاده می‏شود که لازم است از هر فرقه و محله و روستا و شهر تعدادی برای فقیه شدن در دین به مراکز علمی و دینی سفر کنند و درس بخوانند و با قرآن و تفسیر آیات و کلمات پیامبر و ائمه آشنا شوند و به محلشان برگردند و مردم را به دین خدا آشنا سازند و آنان را از کارهای بد و از عذاب الهی بترسانند.
    تا این جا روشن شد که وظیفه علما چیست و نیز معلوم شد که بر تعدادی از افراد جامعه واجب است این وظیفه را انجام دهند. حال این سؤال پیش می‏آید که زندگی مادی اینان از کجا تأمین می‏شود و چه کسانی باید آنان را تامین کنند؟
    جواب این است که اگر این افراد (علما و روحانیان) از وضعیت مادی خوبی برخوردار بودند، حال از طریق کمک پدر و مادر یا ارث و یا کمک افراد خیر، و یا برخی از آن‏ها که شغلی دارند و در فرهنگ و مراکز دولتی کار می‏کنند و امروز در تمام نهادهای انقلابی، به عنوان نماینده رهبری و یا امام جماعت و مسئله گو حضور دارند در این صورت مشکلی نخواهد بود. اگر چنین نبود، بر جامعه اسلامی لازم است که این افراد را به نحوی تأمین کنند. در اسلام بودجه‏ای برای این منظور در نظر گرفته شده است. مراجع تقلید از وجوه خمس که از مردم دریافت می‏کنند، برای تأمین نسبی روحانیان، مبالغی را اختصاص می‏دهند. بنابراین رزق و روزی علما را مردم از طریق پرداخت خمس می‏پردازند. بعضی هم منبر می‏روند مانندیک معلم و یا استاد دانشگاه. اگر مراد شما از شغل، کار و کاسبی باشد، بله روحانیان و علمای دینی اکثراً کاسبی ندارند، گرچه مشغول تعلیم و تربیت مردم هستند، ولی درآمد و کار و کاسبی ندارند، چون تعلیم و تربیت دینی مانند بقیه شغل‏ها نیست که بتوان در ازای آن‏ها مزدی از مردم گرفت. این مردم هستند که باید به نحوی عالمان دینی را کمک کنند، چون روحانیان از ابتدا که شروع به درس خواندن می‏کنند تا حدود پنجاه سالگی باید درس بخوانند و بعد اگر بخواهند به شغلی مشغول شوند که درآمدی داشته باشد، مثلاً بخواهند مغازه‏ای بزنند یا به شغل‏های دیگر که در جامعه مرسوم است، مشغول شوند، سرمایه مادی ندارند که دست به کاسبی بزنند یا مردم آنان را به کار وانمی دارند، چون کسی که پنجاه سال از عمرش می‏گذرد، نه او را به ادارات دولتی راه می‏دهند و نه در جاهای دیگر. ثالثاًتوان کارهای مرسوم را ندارند و رابعاً بعد از پنجاه سالگی باز باید مشغول باشند و مطالعه کنند، چون اگر انسان درس‏ها را رها کند، فراموش می‏کند. بنابراین عملاً زمینه کار و کاسبی بعد از دوران تحصیل منتتفی است.
    در پایان با نقشی که روحانیت در برطرف کردن اختلافات خانوادگی و طایفه‏ای و اجتماعیدارند، مربی اخلاق و تأمین کننده امنیت روحی و اجتماعی است و نقش کلیدی در ایجاد پیوندهای اجتماعی (ازدواج) و امور معنوی و گاهی حل اختلافات مالی و مشاجرات دارند و باید جامعه آنان را اداره کند. در عین حال هرگز روحانی مطالباتی از مردم نداشته است. برخلاف روحانیت تمام ادیان جهان که بودجه‏های کلانی دارند، روحانیت شیعه هیچ گونه بودجه‏ای جز مقداری از وجوهات شرعی که مردم به طیب نفس و برای خدا، بدون اعمال قدرت می‏دهند، نداشته است. بیشتر قشرها زندگی مرفهی دارند، اما روحانیون زندگی ساده دارند و غالباً گرفتار فقرند. اگر کتاب “خدمت و خیانت روشنفکران” را که مرحوم جلال آل احمد نوشته است، بخوانید، بسیاری از مسایل روشن خواهد شد.

    پی‏نوشت‏ها:
    ۱٫جمعه (۶۲) آیه ۲٫
    ۲٫ توبه (۹) آیه ۱۲۲٫

  38. تنها گفته است:

    اگرگویم زبان سوزد اگرپنهان کنم ترسم که مغز استخوان سوزد

  39. شرمنه ام گفته است:

    سلام به تمام بر و بچس بااین نظرات جور وا جور – ببینید آخوند مثل تمام افراد جامعه هم می تونه حروم خوری کنه و هم می تونه پاک زندگی کنه و مردم رو پاک کنه – انتقاد ها زیاده همه رو جفت چشای منه طلبه – بگید اشکال نداره بیشترش درسته – شهید چمران میفرماد : اگر کسی در جایی باشد و آن نباشد خائن است – هرچی می خواید بگید ولی با عقل و بدون تخریب کردن – اگه اسلام زیبا و با طراوت رو بدون هر سیاسی بازی و خودخواهیی ببینید مثل یارای پیامبر تا دم مرگم برید مگید محمد – همه شیفته اش بودن چون … – اگه حسین امثال زهیر رو با یه نگاه زیر و رو می کنه چون … – به اسلام فکر کنید آخوند خوبم کم نداریم فقط کافیه امیدوارتر و با حسن ظن بیشتری به دور ورتون نگاه کنید و گند کاری های یه عده آخوند نما از اسلام دورتون نکنه – اصلا به فرض همه آخوندا بد ، اسلام محمد و آل محمد مگه تموم میشه ، مگه معشوق همه الله نازنین وجود نداره – با عشق به خدا و ۱۴ معصوم زندگی کنین همیشه برنده اید –
    محسن یه طلبه
    یا علی

  40. علی محمدی گفته است:

    طلبه ای هستم با این که در دانشگاه رشته کامپوتر صنعتی بیرجند قبول شدم وبه من ازهرسو پیشنهاد میشد که به دانشگاه بروم ولی وقتی از دیگران علت را سوال میکردم یکی فحش به اخوندها میداد یکی میگفت پول نداره یکی میگفت مردم زیاد فحش به اخوندها میدندو…دیدم همه ی حرف بی اساس است مگر پیامبر را فحش نمیدادند…مگر علی را فحش نمیدادند….اصلا فحش برای انسانهای بی منطق است . روزی دست خداست وخدا کفیل رزق طالب علم است و اصلا خداوند به موسی فرمود من علم رادر گرسنگی قرار دادم
    دیگران مرا قانع نکردند و خداوند لطفش را شامل حال ما کرد به حوزه رفتم و تا به حال از کار خود ذره ای پشیمان نیستم
    اما انان که میگویند پول زیادی دارد و دروس آسان بیایند تجربه کنند که ایا پول زیادی دارد یا دروسی اسان؟

  41. رضا گفته است:

    اگر مردی بیا حوزه یک هفته درس بخوان و اون دوستی که گفته حوزه حقوق میگیرن بیا از نزدیک ببینه تا متوجه خرج حوزویان بشه من خودم هفتهای ۴۰هزارتومن از خونه برام میفرستن کجا حوزه فقط پول بیمه تامین اجتماعی رو میده

  42. حسین گفته است:

    بابات زن برا چی گرفت

  43. هومن گفته است:

    اگر مردم ناسزا می گویند نمی توانید انها را با کافرهای صدر اسلام شبیه بدانید .زیرا اگاهی انها با این مردم درد کشیده متفاوت است .در هیچ جای دنیا روحانیون را وارد اداره کشور و سیاست نمی کنند .در این صورت برتری و تخصص معنایش از بین می رود و جای ان را تظاهرات دینی می گیرد و دیدید که الان کجا هستیم و مشکلات چقدر است .این نشان از راه اشتباه نبوده ؟چرا باید به خاطر بحث دین از منشا مشکلات مردم گذشت کنید این منطقی است ؟

  44. عادل گفته است:

    با سلام به همگی بحث سر ازدواج با ملا بود . که به دلیل حقوق کم و نفرتی که دخترا از این لباس دارندو آنهم به دلیل تبلیغات وحشتناکی که بر ای این جوانانی که فقط بخاطر دوست داشتن خدا به این سمت رفته اند . برادران و خواهران عزیز این را بدانید آتیش که به جنگل گرفت خشک و تر را باهم می سوزاند . نه طلبه در امان است و نه غیر طلبه . شغال بیشه ی مازندران را نگیرد جز سگ مازندرانی . گرگ که ضعیف شد زقاص شغال می شود. آقا خمس کجا بود که به طلبه برسد . پول ها کجاست که گیر کسی بیاد که مارک نداشته باشد و اهل هیچ دسته و گروهی نباشی وضعت همینه که هست حالا می خای طلبه باش می خواهی نباش . باید اهلش باشی . یا اهل دسته شمر و یزید یا اهل چای و تنباکو فرقی نمی کند اهلش باشی نونت تو روغنه اصلن لازم نیست هیچ درسی بخونی چه تو حوضه چه تو دانشگاه چه سخت چه آتسون اصلن چه شعور داشته باشی و چه یک موجود بی شعور روانی باشی . دیکه باهم کل کل نکنید .بری فکر نان باشید که خربزه آب است .اینها فقط سرگرمتان می کند و بازیتان می دهند . گول نخورید هرکه هستید و هرکجا که هستید با ید تامین باشید حقوق کافی بگیرید . پو ل کم نیست که به شما بدهند تعداد بی پدر مادرها زیاد شده و شما را به جان هم انداخته اند . در پایان دعا می کنم که خدا اگر آدمهای بد را از روی زمین نمی خواهد بردارد پست لطف فرمایند و ادمهای خوب را که تعدادشان کم است بکشد تا آدمهای بد راحت تر زندگی کنند .

    چه عصبانی! :)

  45. شازده گفته است:

    از این بحث جالب خوشم آمد . هرکه خربزه می خوره پای لرزش هم می شینه . بعضی ها مثل حضرت مسیح (ع) روزی یک کشمش بیشتر نمی خوردند و زیر آسمان خدا می خوابیدند وامایک طلبه چه گناهی کرده که باید اینقدر حقوقش کم باشد و تازه زن و بچه اشت که گناهی ندازند منخواهشمند که حقوق این بندگان خدا را زیادکنید و کلا فکری برای همه جوانها بکنید خدا خیرتان بدهد

  46. روح اللاه گفته است:

    به امید ظهور اقا و ریشه کن کردن تمام مخالفین با اسلام

  47. farshid گفته است:

    کمی عاقبت اندیش باشید نه شرقی نه قربی

    غربی صحیح است دوست عزیز.

  48. farshid گفته است:

    کسی با اسلام مخالف نیست بااسلامیا مخالفیم

  49. farshid گفته است:

    sfarshid11@yahoo.comمناضراگه کسی دانشجو هست بفرمایید در خدمتیم

    مناظره صحیح است.

  50. مجتبی گفته است:

    سلام .احسنت.من طلبه هستم.نظراتتون جای تامله .درنظر داشته باشید طلبه کارش طلبگی ولی دانشجو تحصیل مقدمه کرش است.نظرهای وفکر های قشنگی داشتید خوشحال شدم

    سلام. متشکرم.

  51. مرضی گفته است:

    سلام من خودم یک مهندسم که بعد از دانشگاه وارد حوزه شدم واقعا دنیای حوزه یه چیز دیگست .من که خیلی دوست دارم با یک طلبه ازدواج کنم

  52. farshid گفته است:

    دنبال اشتبا گرفتن هستی مطلبا بچسب

  53. شهرزاد گفته است:

    ما یه استادى داشتیم دانشگاه خیلى با سواد و محقق بود و تحصیل کرده آمریکا. مذهبى هم نبود. همه ش به ما میگفت شما روش درس خوندن نمیدونین. بهترین روش درس خوندن روشى هست که در حوزه استفاده میکنن. همین بحث و اشکال گیرى گروهى و تحقیق.
    ربطى به متن نداشت اما پست و کامنت ها رو خوندم یادش افتادم

    راست گفته. خیلی خوب توی ذهن می‌مونه اون جوری و تمام ابعاد یه مسئله برای آدم روشن می‌شه. توانایی آدم در انتقال مفاهیم رو هم بالا می‌بره.

  54. بهراد بی رحم گفته است:

    سایتت خیلی جالبه..دایی من روحانیه اما من تا حالا نماز خوندنشو ندیدم [lol]
    فقط همش تبلیغ تبلیغ تبلیغ….
    نماز بخون/روزه بگیر/زکات بده……
    یکی نیست بگه تو که لالایی بلدی چرا خودت خوابت نمیبره [wall] [grin] [crying]

    ممکنه در هر قشری آدمایی وجود داشته باشن که وصلهٔ ناجور برای اون گروه باشند. توی عالَمِ انسانیت، وجود چنین مسئله‌ای که شما فرمودید نه نادره و نه عجیب. و البته نه ناقضِ فضائلِ سایر آدمای اون قشر.

  55. بهراد///بچه منفی اصفهان گفته است:

    چرا جواب منو ندادین؟؟ [crying]
    من دست بر دار نیستم. دایی من اخونده اما هیچی از شعور و همسرداری و نماز و روزه سرش نمیشه.خیلی هم بد دهنه…
    میخوام بدونم کی به این بیشعور مدرک حوزه داده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ [angry]

    یقیناً من اون کسی نبودم که به ایشون مدرک داده باشم که حالا لازم باشه مسئول و پاسخگو باشم.

    سلام چرا به حوزه علمیه قم گزارش نمی دهی [applause]

    [shock] [crying] [straight-face]

  56. mohammad گفته است:

    سلام بچه منفی عزیز
    جوابت مشخصه داری میگی دایی
    من
    حرف همه هم همینه که توی هر حرفه ای بد و خوب هست و منطقی نیست که مثلا من از یه پزشک بدم بیاد اونوقت بیام تمام دکترها رو فحش بدم
    من نمیخوام به عنوان یه طلبه گنده کاری های بعضی از هم لباسی هام رو بپوشونم فقط میخوام بگم جامعه به همه چیز نیاز داره
    اینیم که میگیم یه روحانی برای کل مملکت بسه دلیلش اینه که اهمیت دین رو نفهمیدیم چون فهم دین احتیاج به کارشناس داره
    بله اگه کل ایران مثل یه خانواده کوچیک بود یه طلبه هم بس بود اما نه تنها خود ایران طلبه کم داره بلکه کشورهایی حتی مثل امریکا از ما کارشناس دین میخواند
    بله وعده خداونده که این دین باید جهانی بشه حالا دانشجو ها میخوان شبهات این دین رو پاسخ بدن ؟ [smile] [smile]
    نمیخوام بی احترامی کنم فقط میخوام بگم که هر کس یه وظیفه ای داره که دیگری نمیتونه انجام بده که البته وظیفه دانشجوها مشخصه

  57. mohammad گفته است:

    من تا حالا روستا های زیادی به عنوان گروه های جهادی رفتم کی میخواد اسلام ناب محمدی رو توی این روستا ها پیاده کنه شاید اگه از این منظر به طلبه ها نگاه کنیم بیشتر اهمیتشونو درک میکنیم

  58. امید گفته است:

    من هم دانشگاه درس خوندم هم حوزه شاید برا من اینطوری بوده درس حوزه واقعا سخته وهمیشه هم برای اساتید حوزه و هم دانشگاه احترام فوق العاده ای قایلم ولی فکر میکنم مشکل اصلی مردم با با خوند بر سر مسایل اجتماعی و اقتصادیه و اصلا ربطی به اصل حوزه و دانشگاه نداره

  59. بهراد///بچه منفی اصفهان گفته است:

    من تا چشمامو باز کردم رفتم سراغ گروه و موزیک- تا الان هم به شکر خدا موفق بودم*تو کار گیتارم.اموزش میدم خرید و فروش میکنم و…. حتی یکی از گیتار زن های سعید کرمانی بودم و RAP هم میخونم(بهراد بی رحم) مدیر یه سایت اینترنتی هم هستم..خلاصه همه کارم و در کل پسر خیلی خیلی با حالیم.. اما باید اینو بدونیم که لباس اخوندا ماله پیامبر(ص) هم هست و خواهش میکنم هر کاری میکنید به لباس رسول خدا اهانت نکنید که عاقبت خوبی نخواهید داشت [applause] تلفن تماس ۰۹۳۹۲۳۲۸۴۶۲

  60. امید گفته است:

    ببخشید من اشتباهی enter کردم ادامه…. پس بیایید موضوعات رو خلط مبحث نکنیم و در کمال عقلانیت و صداقت بصورت کلی جزء رو مورد انتقاد قرار ندیم عزیزان من ما همه بچه مسلمونیم شیعه ایم و ولایت ائمه هدی علیهما السلام رو قبول داریم پس بیایم اگه انتقادی هم داشته باشیم بدون کمترین حب و بغضی بین خودمون حل و فصل کنیم دوستان عزیز من :وهابی های بی دین در کمینند و نه دلشان برای آخوند میسوزه و نه دانشگاهی اونها فقط میخوان بچه شیعه نباشه – سر و جان من فدای خاک راه هر چی شیعه علی ابن ابیطالب باشه که خار چشم افراطیون بی دین وهابی هستن – یا علی مدد همتون رو دوست دارم و به امام زمان میسپارمتون

  61. بهراد//بچه منفی اصفهان گفته است:

    من از این سایت خداحافظی میکنم..دمتون گرم رفقا..به امید روزی دیدار….خدانگهدار [crying] [crying] [crying] [crying] [crying] [crying] [crying] [crying] [crying] [crying]

  62. عباسعلی کردبچه ساندویچی گفته است:

    [rose] برای همه حوزوی ها

  63. سعیده گفته است:

    سلام

    بنظرم این بحث خیلی گسترده شده و به نظام و سیاست و دولت و … رسیده درصورتی که فقط به یک دیدگاه شخصی برمیگرده!
    من شخصا حاضر نیستم زن آخوند بشم چون واسه خودم معیارها و ملاک هایی دارم که با اون شناختی که از آخوندها و عاقایدشون دارم جور در نمیاد.
    من یک مذهبی میانه رو هستم که هم به حجاب و نماز و واجبات دینم پا بندم هم برای مثال ترانه می نویسم و عاشق موسیقی هستم و سعی میکنم دنیا و آخرتمو تا جایی که ممکنه با هم داشته باشم اما متاسفانه اکثر روحانیون اینطور نیستند مثلا کدوم روحانی حاضر میشه با یه ترانه سرا که چندین ترانه ش توسط خواننده های مختلف اجرا شده ازدواج کنه؟ اکثرا روحیات خشکی دارن که با عامه ی مردم جور در نمیاد. کلا منظور من اینه که هر کسی باید با کسی که از جنس خودشه ازدواج کنه ، دو طرف باید عقاید همو درک کنن.
    با تشکر از شما-بخاطر مطالب خوبتون.

    البته این که روحانیون با ترانه زیاد موافق نیستند، عامل بودن به دستورات دین هست، برای حفظ آخرت. فرق داره با خشک بودن.
    این طبیعیه که روحانیون توی عقایدشون با عوام فرق داشته باشن. به هر حال علمِ دین‌شون انتظار می‌ره که بیشتر باشه :)

  64. ناشناس گفته است:

    تو حوزه همش درس کلاه برداری و از این چیزا میدن. افرادی که تو هیچ دانشگاهی راهشون نمیدن و هیچ کاری بلد نیستند میرن حوزه.خدا وکیلی انتگرال گیری و محاسبات مخازن و پلهای بزرگ و طراحی خودرو و …. خیله مهارت و سواد میخواد.که عمرا آخوندها حتی بلد باشن با ماشین حساب کار کنند چه برسه به این کارا.

    کسی می‌تونه در مورد سختی یا آسونی درسای حوزه در مقابل دروس دانشگاهی نظر بده که هر دو رو خونده باشه. ضمنا انتگرال‌گیری کار چندان سختی نیست :) این که همه رو به یه چوب برونید و تمییزی بین افرادِ یک گروه قائل نشید، قضاوت منصفانه‌ای نیست.

    آقای انتگرال گیر،محاسب مخازن و پلهای بزرگ،و طراح خودرو:ببینم شما در علوم پزشکی و جراحی چشم و از این جور چیزا مهرت و سواد داری؟عمرا اگه بلد باشی با یه تیغ جراحی سیب زمینی پوس بکنی.
    العاقل یکفیه الاشارة [rose]

  65. دریا گفته است:

    باسلام،
    خیلی از نظرات می تونه درست باشه.
    من خودم دو نفر طلبه کاملا متفاوت می شناسم، یکی فرزند شهیده وغیر از خدا کسی رو نداره. زن وبچه هم داره و مستاجره. با همه مشکلات مالیش انقدر با ایمان وخوش اخلاقه که اگه یکبار باهاش برخورد کنی دوست داری همیشه باهاش رفت و آمدکنی.
    یکی دیگه هست باباش براش ماشین خرید، هرچقدر پول هم بخواد بهش میده اما نه شخصیت داره نه غیرت، زنش دوست پسر داره اصلا براش مهم نیست. حتی تلفظ سوره ها رو بلد نیست نماز جماعت هم می خونه چون پارتی داره. اینها دلیل میشه که از همه روحانی ها بدمون بیاد؟

    یک روحانی | ۹۰/۱۲/۱۵ at ۲۲:۲۰

    سلام
    از زبان یک روحانی و نظر شخصی میگم روحانی بودن خیلی سخته

    اگر روحانی بودن سخته پس چرا اینقدر چاق و گنده میشن گردنشونم اندازه گردن فیله عزیزم من کاسه کوسه تونا جمع کنین با این حرفاتون مردم را نفریبین.انصافا کی اخوند لاغر دیده .خوردن حق مردم و تنبلی و در ناز ونعمت بودن اینجوری اخوندارو بار اوردهه.یک کار مفید و سازنده ای رو برای بشریت نکردین

    چرا جمع می‌بندید شماها؟ چرا از خدا نمی‌ترسید؟ ندیدید یا نمی‌خواید ببینید؟ شما اگر ندیدید ما زیاد دیدیم جناب ناشناس که حتی جرئت و شهامت این رو نداشتی که با اسم خودت نظر بدی.

  66. عبید گفته است:

    سلام به همگی خوب بود بعضی عالی جواب دادند بعضی ها شبهات قدیمی را تکرار کردند شاید متآسفانه حوزه در جامعه امروز مانند: کلیسا در غرب شده باشد و یا مانند: مراکز دینی در کل جهان البته بسیار از نظر کاربردی از آنها جلوتر بوده اما بحث از ازدواج وپول و دین داری شخصی است اما نقدهایی بر تمام بدنه حوزه وارد هست که نباید هیچ گاه سیاه نمایی شود کسی که بخواهد نقد هم کند باید در امور خودش حتما کامل باشد بنده خود ایرادم دارم چگونه از حوزه می توانم ایراد بگیرم چه اخلاقی وانظیاطی حق الناس وغیره…آیا درست است که بنده که در رشته پزشکی تخصص ندارم بخواهم نظر بدهم بله در عمومیات می شود آنهم منصفانه اگر خواستید ادامه می دهم ببخشید.

  67. یک روحانی گفته است:

    از شمایی که نمی شناسم و این بحث رو
    آغاز کردید ممنونم
    در ضرورت پرداختن به اینگونه بحث ها حرفی نیست و همین مشارکت نشان می دهد که تا چه اندازه اشتیاق برای آشنا شدن با روحانی و زندگی شخصی او وجود دارد.
    اما نقطه نظراتی در مورد مدیریت این مباحث هست که در صورت تمایل بیان خواهم کرد.

    متشکرم. بفرمایید. خواننده‌ام.

  68. مصطفی غیر از مصطفاهای کامنت ها گفته است:

    سلام.. متنتون خوب بود . کمی!
    کامنت ها رو که میخوندم خیلی برام جالب بود… به بعضیاش خندیدم و از بعضیاش دلم گرفت…
    من از همون دوران ابتدایی تا راهنمایی و هنرستان غالبا جزء بچه درس خونای مدرسه بودم و تو درس ریاضی و فیزیک هم محل رجوع…. فکر نمی کردم بعضیا حتی به مخیلشون خطور کنه که آخوندا آدمهایین که چون دانشگاه راهشون ندادند رفتن حوزه !!!! [shock]
    هر چند میدونم که چنین کسی که این حرفا رو میزنه خودش چون هیچ بار علمی نداره و با پول باباش راهی دانشگاه آزاد! شده..
    موفق باشید.

  69. یک طلبه گفته است:

    تصور کنید آخوندها یک سال اعتصاب کنند تصور کنید چه اتفاقی خواهد افتاد

    درست است که روانشناسان می گویند با تفکر وجهت دادن به ان میتوان به خیلی از خواسته هادست یافت اما انصفا این یکی تصورش دور از ذهن است وباید عملی شود تا ببینیم

  70. یاس گفته است:

    باسلام
    جواباتون جالبه
    بنظر من مشکل اینه که عالمان مردم را بحال خود رها کردند چون نتونستند همراه با جدید شدن افکار خودشون اپدیت کنند
    و چون همیشه مردم از حاکم چه مسلمان چه کافر متنفرند الان از اخوندها یا روحانیون متنفر شدند
    وفکر میکنند عالمان دین به دنبال دنیا رفتند
    البته من خودم یه ادم معتقدم و از طرف همین اقایان بسیجی که شباهت بسیار زیاد به اخوندها داشت ضربه روحی وابرویی شدید خوردم البته حسابش را در قیامت باید پس بدهد ولی فکر کنم واقعا اوضاع جامعه خیلی ضد اخوندی شده باشه چون منیکه چادریم پام از خونه بیرون میزارم حداقل یه فحش میشنوم وای بحال اخوندها برسه
    دیگه ازدواج با اخوندها که پیشکش
    بدتون نیاد اقایان اخوند واقعا طرز فکر ضد زنی که دارید مثلا اینکه برای زن به اندازه پشه ای ارزش قائل نیستید شاید باعث شده زنان از این گونه ازدواجها دوری کنند
    البته باید بگم در هر قشری هم ادم خوب وجود دارد وهم بد [smile]

  71. سمیه گفته است:

    به نظره من آخوندا هم خوب وبد دارن
    اونام انسانند
    من خیلی علاقه داشتم با یه روحانی ازدواج کنم چون بودن یه فرده با ایمان ومقید باعث میشه منم ازش درس بگیرم و ایمانمو حفظ کنم

    علی صداقت | ۹۱/۰۲/۲۴ at ۰۲:۱۵

    طرز تفکر قشنگیه، جای ستایش داره

  72. خدایا مرگ دقیقا چند بخشه گفته است:

    سلام آدما. به جون خودم تا زمانی که کسی فقط خودشو قبول داشته باشه آدم نیست. روحانیت ایران زمان زرتشتیان به بیراهه رفت و اومد حکومت در دست گرفت. الانم قصه همینه. ما مردم ایران حق همایش نداریم چون یه برچسب خوشگل به اسم ضد انقلاب در کمینه. به نظر من حکومتهای ایدئولوژیک همیشه سوار بر باورهای ملتها هستن. اگه کسی از شرایط موجود گله داره باید به باورهایی که باعث نزول این عذاب بر ملت شده تیزبین شوند.خوب نگاه کنید ببینید کدام بخش از باورهایتان باعث شد طبقه روحانیت سوار بر شما شود. امیدوارم خداوند بزرگ و مهربان ما را یا به مرگ زودتر نزدیک کند یا به روشنایی . [rose] [rose]

  73. آنلاین گفته است:

    سلام من افتخارمیکنم زن۱طلبم واصلاغیرطلبه قبول نمیکردم… [rose]

  74. علی گفته است:

    چه برتری بین عرب وعجم وجود داره غیر از دانایی پس دانایی که منجر به بیداری وجدان انسان میشه خوبه یعنی اینکه انسان بفهمه کیه از کجا آومده هدف از ایناومدن چیه این میشه راز برتر بودن .حالا اگه به این سوالها جواب دادیم چه طلبه چه دانشجو چه عرب چه اریایی برگ برنده رو برده والا هدف اگه گم شد به نظر شما چه فرقی بین حیوانات که درک ندارند وبی شعورند در چیه

  75. آرشام گفته است:

    وقتی دین ما از پدرمون به ارث رسیده لطفا در مورد دین تحمیلی بحث نکنید.
    درمورد آخوند هم باید بگم که اگه خوب بودن مردم هم به خوبی ازشون یاد میکردن
    زنده باد اهورا مزدا

    زنده باد آخوند ها چون که تو چشمات بسته شده به روی حقائق و نمی بینی که چگونه مردم از آخوندها به خوبی یاد می کنند [shock]

  76. seyed گفته است:

    من یه طلبه ام انهم در سطح عالی من خودم حاضرم با بهترین استاد دانشگاه درمورد فلسفه بحث کنم ودر سایر علوم من خودم دارم درموردسایر علوم هم همینطور
    بهفرمایش امام صادق ع فقه یعنی نه تمام علوم
    حالا جدا شده علوم

  77. یاسوج گفته است:

    سلام خدمت دوستی که گفته بود تنبلها میرند حوزه؟ خصوصا همه دوستان عزیز
    میخوام یه کم ریا کنم اونم ریای خالصانه.
    ببین عزیز من؟
    من یه طلبه ام ۱۳ساله تو حوزه ام.
    میخوام یه کم از خودم بگم گفتم دگه میخوام تعریف خودم بدم ریا کنم.
    من از همون اول مقطع ابنتدایی از دوم دبستان مستقیم اومدم چهارم یعنی سومو هیچی نخوندم کمسیونگرفتن گفتن باید بری چهارم بخوانی .اسم مدرسه هم شهید حکمتیان چاتباریک دشتروم از روستاهای کهگیلویه و بویراحمد.
    بنده دوم دبیرستان رشته تجربی معدلم ۱۹ بوده و تو یهسال سه کلاس درس خوندم
    تو داتنشگاه سال ۸۳ رتبه ۲۳ رو اوردم همراه باتحصیل در مقطع سطح ععالی حوزه.در کارشناسی ارشد رتبه ۱۴۰ رو اوردم .الان در بعضی رشته های دانشکاهی مثل حقوق و.. معمولا نفرات اول کنکور کارشناسی ارشد و دکتزری همگی طلبه هان . الان نگاه کنبید که بزرگترین حقوق دانان کشور همگی طلبه ان و… مشکل طلبه ها اینه که یه چند جلد کتاببیشترمیخونن

  78. سوال گفته است:

    بسم الله الرحمن الرحیم
    [rose] با عرض سلام
    این سوال از طرف شما خواهر عزیز چه مفهومی داره ؟ – مگه آخوند با کسای دیگه چه فرقی داره که این سوال رو مطرح کردید؟ – چرا نپرسیدید مثلا زن مهندس کامپیوتر می شی؟ – راه های بهتری هم برای پربیننده شدن وبلاگتون وجود داشت – جواب این همه توهین رو می تونید بدید؟ – آزادی خوبه به شرط رسیدن به حق حالا از طرف هر کس که گفته بشه – این همه تبلیغات سوء در مورد دین کم نبود که شما خواهر بزرگوار که خودتون ارشد علوم قرآنی خوندید، بیشترش می کنید؟ – اگر می خواهید به دین کمک کنید ، اشخاصی با هر نظریه ای رو رو در رو باهم مواجه کنید تا منظره باشه تا مردم حق رو خودشون آزادانه بشناسن – توهین و تخریب انتقاد نیست -
    ممنون می شم که جواب سوالتم رو بدید؟
    موفق باشد
    السلام علی من اتبع الهدی

    علیکم السلام؛ فکر می‌کنم جواب سوال شما در خود کامنت‌تون مستتر هست. اگر این سؤال، یه سؤال ساده بود و آخوند با مهندس فرقی نداشت، این‌همه بحث ذیل این مطلب نمی‌شد.
    البته که آخوند فرق داره با مهندس؛ اما نه آخوند بما هو آخوند. آخوند به خاطر لباس پیامبر که بر تن داره و تبلیغ دین، در جامعه جایگاه خاصی داره که اون رو از مهندس و دکتر و کارگر جدا می‌کنه. شاید اگر شما یک خانم بودید بهتر این مسئله رو درک می‌کردید که همسر یک روحانی شدن، شرایط متفاوتی رو ایجاد می‌کنه نسبت به زمانی که همسر غیر روحانی می‌شید. انتظاراتی که افراد از این قشر دارند، برخورد ناخوشایندی که بعضا با این قشر دارند، چیزهایی هست که در مورد دکتر و مهندس مطرح نیست. شما اگر خانم بودید متوجه می‌شدید که کنار اومدن با زندگی سادهٔ طلبگی و در عین حال تحمل ناملایماتی از جانب بعضی افراد جامعه، و الزام به رعایت یک سری خطوط قرمز عرفی و اجتماعی که زندگی رو محدود می‌کنه، همچین کار ساده‌ای هم نیست که تلاش کنیم این سؤال رو ساده جلوه بدیم.
    علاوه بر این‌ها، تعجب می‌کنم از استدلال‌تون. این که یک صحبت حقی سبب بشه که یک عده که اغلب همیشه کارشون توهین بوده (و محدود به این نوشته نیست) بیان و یک سری حرف‌های نامربوط بزنن، دلیل بر مشکل‌دار بودن اون صحبت نیست. و نباید مانع از مطرح کردنش بشه. نه این نوشته باعث توهین و تخریب روحانیت شده (که اگر کامنت‌ها رو کامل بخونین متوجه خواهید شد که اتفاقا در روشن شدن موضوع روحانیت و بعضی اتهامات، تلاش‌های خوبی صورت گرفته و پاسخ‌های خوبی از طرف خود کاربران داده شده) و نه کسانی که توهین کرده‌اند، با این نوشته به این نتیجه رسیده‌اند که روحانیون قشر غیرمحبوبی هستند که بشه بهشون توهین کرد.
    ما که به گرد پای نبی اکرم هم نمی‌رسیم؛ در مقابل پیغمبر خدا که حق‌ترین حرف‌ها رو هم می‌زدن، عده‌ای توهین و تخریب و تمسخر و حتی شکنجه و اذیت می‌کردند. آیا شما به پیامبر هم خرده می‌گیرید؟ قطعا نه.
    از این مطالب که بگذریم، شما رو متذکر می‌شم به نسبتِ ناروایی که به بنده دادید مبنی بر این که این مطلب رو برای پربیننده کردن وبلاگ نوشته‌ام، و دعوت‌تون می‌کنم به تقوای الهی.

    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام
    از ۲ خط آخر پاسختون بسیار متشکرم که بنده رو متوجه اشتباهم کردید و ازتون عذر خواهی می کنم و امیدوارم بپذیرید.
    بنده هم با شما موافقم که نباید از عکس العمل مردم در مقابل معرفی این قشر ترسید و چه بسا این توهین ها بخاطر عدم معرفی درست روحانیت به جامعه بوده است . اما از موضع خودم عقب نشینی نمی کنم و هنوز اشکال باقی است که بنده به روش شما انتقاد دارم و بیشتر سوال بنده از این جهت بود که شخص طرح کننده مساله، باید قدرت پاسخ به شبهاتی که بخاطر این سوال مطرح می شود را داشته باشد و متاسفانه در این وبلاگ این مساله را مشاهده نکردم . بنده بسیار به این وبلاگ، سر می زدم و تمامی نظرات را دنبال می کردم ولی از این قضیه ای که مطرح کردم رنج می بردم – البته بعضی پاسخ ها هم مورد قبول و منطقی بود – و سوالات کامنت قبلی را مطرح کردم و این لحن سوال کردن را به حساب عجله کردن در نوشتن بگذارید .
    متشکرم از وقتی که برای پاسخ دادن به سوال بنده می گذارید و برای شما و تمام کسانی که شجاعانه قصد ترویج اسلام را دارند آرزوی موفقیت می کنم .

    سلام. بله این محتمل‌ه که توانایی کافی در پاسخ‌گویی نداشته باشم. البته این رو هم در نظر بگیرید که این مطلبی هست که دو سه سال پیش نوشته شده و هفته‌ای نیست که حداقل یک نظر جدید براش دریافت نکنم. حق بدید که خسته باشم از بیش از چهار صد و پنجاه‌تا کامنتی که دائم دریافت کرده‌ام و شما البته فقط ۳۹۰‌تاش رو می‌تونید ببینید. بسیاری‌ش بحث‌های تکراری‌ای هست که پیش از اون جواب داده شده و درصد بالاییش هم ربطی به مطلب نداشته و صرفا حکم عقده‌گشایی برای بعضی دوستان رو داشته.

  79. زهرا گفته است:

    سلام،اول ازمطالب زیباتون ممنونم،من کسی هستم که دقیقا”پارسال ازجانب یه طلبه مداح فرزندشهید ضربه بسیارشدیدی خوردم که…،وامسال در آزمون حوزه شرکت کردم و قبول شدم،به عنوان راوی به جنوب رفتم و عاشق شهدام،حالاقضاوت باشما…

    سلام…

    سلام ازسایت بسیارعالی شما متشکرم من واقعانیاز داشتم به مطالب که درمورد طلبه هاذکرکرده بودید

    سلام. خواهش می‌کنم. خدا رو شکر که به دردتون خورده.

  80. بیتا بامرام گفته است:

    خیلی چرت و پرت است مزخرفه برین به جهنمممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممم [lol] [grin] [hee-hee]

  81. نگین گفته است:

    فقط برای خنده خوبه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه [lol] [grin] [grin] [grin] [grin] [lol]

    نیازی به تغییر نام از بیتا به نگین نبود. تکرار این نظر تأثیری در نظر نویسنده و نوشتهٔ متن وبلاگی نداره.

  82. شکوه گفته است:

    زندگی برگ بودن درمسیربادنیست امتحان ریشهاست.ریشها هرگزاسیرخاک نیست

    بااحترام به طلبه هاراه امام زمان راتایید میکنیم

نگارهٔ نوزدهم
نگارهٔ چهاردهم
نگارهٔ سوم
نگارهٔ سی و پنجم
نگارهٔ شصت و ششم
* فرشته

خواب چقـــــدر خوب و آرامش‌بخش است.
می‌گویند «خواب» برادر «مرگ» است.

* منتظران!
* هایکوکتاب
* قحطی‌زده
* صفحهٔ ۶۰۰

sharh-e-esm «به دوستان گفتم: هر کس آمد و غذا خواست به او بدهید. اگر گفت: کم است، بیشتر بدهید. اگر رفت و دوباره برگشت، باز هم به او بدهید و نگویید قبلاً غذا گرفتی… با این کار می‌خواستم از برانگیختن حرص و طمع مردم برای جمع‌آوری غذا جلوگیری کنم. مطمئن بودم که کمک‌ها از شهرهای دیگر خواهد رسید.»

* صفحهٔ ۶۷
* صفحهٔ ۷۱
* صفحهٔ ۱۳۶




  • Powered by WebGozar

    PageRank Checking Icon