طلبه به چه حقی شهریه می‌گیرد؟!

چرا نهاد روحانیت مهم است؟

توی پست قبلی (زن آخوند می‌شوی؟) نوشته بودم که «فکر می‌کنم اهمیت نهاد روحانیت در جامعه آن‌قدر روشن باشد که نیاز نباشد به بحث روی این بپردازیم که چرا به طلبه‌ها چیزی از خمس تعلق می‌گیرد و مثلا به دانشجوها تعلق نمی‌گیرد».

ولی انگار آن‌قدرها هم که من فکر می‌کرده‌ام، روشن نبوده است. دوستان زیادی در ذیل مطلب پیشین و در بالاترین و فرندفید، پرسیده‌اند که چرا این نهاد را مهم‌تر از سایر نهادها دانسته‌ام.

اصل و اساس همه‌ی این حرف‌ها، برمی‌گردد به اسلامی بودن ایران. توی یک کشور اسلامی، مبنا و معیار و ملاک، اسلام است. در نظر داشتن همین مسئله، خیلی از ابهامات را حل می‌کند.

در یک کشور اسلامی، زنده نگه‌داشتن مبانی دینی و تلاش برای پیاده‌سازی دستورات دینی، یک اصل بدیهی و غیرقابل خدشه است. نه فقط کشور اسلامی؛ هر کشوری سعی در زنده نگه‌داشتن آیین‌های خودش را دارد. خصوصا که ما در یک کشور سکولار زندگی نمی‌کنیم که دین صرفا یک جنبه‌ی فردی داشته باشد.

اگر بدانیم که مبانی عملی و قوانین یک کشور اسلامی، بر اساس آموزه‌های دینی آن شکل می‌گیرد، به راحتی به این می‌رسیم که تبلیغ و آموزش علوم اسلامی، در صدر نیازهای آن کشور است. باید کسانی باشند که به صورت تخصصی به یادگیری و تبلیغ این علوم بپردازند و پویایی آن را با اطلاع از فقه و مقتضیات زمان حفظ کنند.

این سنت آموزش افراد و تبلیغ دین از صدر اسلام تا کنون بوده و پیامبر و ائمه، و حتی خلفا هم افرادی را جهت آموزش احکام دین و قرآن به شهرهای مختلف می‌فرستادند. قابل توجه دوستانی که وجود حوزه و تعلیمات دینی را بدعت می‌دانستند!

پس اینکه می‌گویم اهمیت این نهاد بیشتر است، به همین دلیل است و این مسئله نافی نیاز کشور به علوم دیگر که بعضی از دوستان گفته بودند، نیست.

.

حوزه کارکرد چندگانه دارد

اهمیت علوم حوزوی، ربط مستقیم به کارکردهای آن دارد. این مورد را با پیش‌فرض کامل بودن دین اسلام می‌نویسم. بنابراین دوستانی که اسلام را کامل نمی‌دانند، طبعا مخاطب این بخش از نوشته نیستند.

با توجه به اینکه اسلام دین کاملی است و سعادت دنیوی و اخروی را تأمین می‌کند؛ وجود نهاد روحانیت به منظور تبلیغ و آموزش مبانی آن به مردم، و نهادینه شدن آموزه‌های اسلامی، به پیشرفت اخلاقی و عمومی جامعه می‌انجامد.

دقت کنید که اینجا صحبت بر سر این نیست که آیا در کشور ما همه‌ی آموزه‌های اسلامی نهادینه شده و یا همه‌ی فرامین آن اجرا می‌شود یا نه. اینکه نهاد روحانیت در این امور چقدر موفق بوده است، مورد بحث نیست؛ بحث روی چرایی وجود و چگونگی وظایف این نهاد است. داریم از وظایف و ضرورت آن حرف می‌زنیم، نه از میزان موفقیتش.

درونی شدن ارزش‌های اسلامی، به سلامت روح و روان جامعه و درنتیجه پویایی آن در امور مختلف، از جمله حوزه‌ی علم و تجارت می‌انجامد. برقراری امنیت اجتماعی از مهم‌ترین مسائل هر جامعه است و نهادهای آموزشی تلاش می‌کنند مردم را قانون‌مند کنند. نهادهای امنیتی و انتظامی هم با برخوردی سخت‌افزاری تلاش می‌کنند این امنیت را برقرار کنند.

در حالی‌که عملکرد صحیح حوزه‌های علمیه و پرورش روحانیون مطلع و آگاه و خوش‌فکر، به تنهایی می‌تواند این امنیت را تا حد بالایی در سایه‌ی آموزه‌های دینی برقرار کند. برقراری تعادل روانی افراد، آرامش در خانواده‌ها و امنیت و الفت در جامعه، تنها در سایه‌ی آموزه‌های صحیح دینی امکان‌پذیر است. به عبارتی هزینه کردن برای حوزه‌های علمیه و سرمایه‌گذاری اصولی و صحیح در این نهاد، باعث کاهش هزینه‌های اجتماعی دیگر برای آموزش و قانون‌مندی، و نهادهای امنیتی و بعضی از خدمات اجتماعی می‌شود.

حوزه‌ی علمیه، یک کارکرد ندارد که مثل بعضی از دوستان بگوییم حالا اگر آخوندها نباشند نماز میت بخوانند یا خطبه‌ی عقد را، آدم‌های دیگر می‌خوانند! یا به این سادگی آن را با مثلاً علم پزشکی مقایسه کنیم و بگوییم این یکی با جان آدم‌ها سر و کار دارد و آن یکی با عبادت‌هایشان.

حوزه‌ی علمیه مجموعه‌ای از کارکردها را دارد؛ هم به روح انسان‌ها که سلامتش از هر چیز دیگری مهم‌تر است می‌پردازد، هم به جسم انسان‌ها، هم به حیاتشان، هم به کیفیت زندگی‌شان، هم به تجارت‌شان، هم به شیوه‌ی اداره‌ی کشورشان و هم خیلی چیزهای دیگر. و این مهم‌ترین تفاوت دین اسلام با ادیان دیگر است و همین‌هاست که از اسلام دین کاملی ساخته است.

به نظرم ما آن‌قدر غرق در این نعمت شده‌ایم که وجود و اثراتش برای‌مان درست محسوس نیست؛ مثلاً دوستی گفته بود همین محرم و صفر است که آخوندها را زنده نگه داشته است! بد نیست به این فکر کنیم که خود محرم و صفر چطور زنده نگه داشته شده است!

.

طلاب بورسیه می‌شوند

حالا چرا سهمی از خمس به طلاب داده می‌شود؟ خمس یک بخشی‌اش به سادات فقیر تعلق می‌گیرد و یک بخشی‌اش موسوم به سهم امام عصر است که موارد مصرف خاص خودش را دارد. بخشی از این سهم امام که در غیبت ایشان، در دست مراجع تقلید است، جهت تبلیغ دین مصرف می‌شود که یکی از مصادیقش کمک به طلاب است که علت پرداختش با توضیحاتی که در بالا دادم، کاملا روشن است.

درباره‌ی بورسیه‌ی دانشگاه تا به حال چیزی شنیده‌اید؟ شده اعتراض کنید به دانشگاه‌ها که «چرا پول مفت می‌دهید به یک عده دانشجو»؟ نشده. چرا؟ چون می‌دانید که دانشجو در قبال این شهریه‌ای که دریافت می‌کند، یک سری وظایفی نسبت به آن دانشگاه دارد که باید انجام بدهد. شهریه دادن به طلبه هم دقیقا حکم بورسیه کردن آن‌ها را دارد. طلبه اگر قرار باشد آن طلبه‌ی مبلغ تأثیرگذار باشد، باید با فکری آسوده، وقت زیادی بگذارد برای درس و حسابی غور کند توی مباحث و کتب و مباحثه‌های مرسوم در حوزه؛ پس بورسیه‌اش می‌کنند و او در قبالش به تبلیغ می‌پردازد.

البته این سهم امام که به او داده می‌شود، خیلی محدود است و هر مرجع مقدار متفاوتی را اختصاص می‌دهد. بعضی از مراجع فرضا برای هر طلبه هزار تومن در نظر می‌گیرند و بعضی پنج هزار تومن. اما همه‌ی این‌ها را که جمع کنید، برای طلاب مجرد در سطح مقدمات، چیزی بیشتر از ۵۰ هزار تومان نمی‌شود. البته مراجع شرایطی هم برای دریافت این شهریه دارند؛ مثلا بعضی از مراجع کارمندان را مشمول این شهریه نمی‌دانند، یا شرط حضور مستمر در کلاس، یا حضور در قم را لازمه‌ی دریافت شهریه می‌دانند. بگذریم از سیستم سنتی پرداخت شهریه که حسابی جای نقد دارد و طلاب نسبت به آن شکایت دارند.

.

از جیب ما می‌بخشند؟

نکته‌ی دیگر درباره‌ی اینکه بعضی از دوستان گفته بودند ما راضی نیستیم تومانی از پول ما به طلاب داده شود. خیالتان راحت باشد که یک قران از پول شما به طلبه‌ای داده نمی‌شود. آن پولی هم که احیانا شما به عنوان خمس به مرجع‌تان می‌دهید، اولا که فی‌نفسه سهم شما نبوده؛ به خاطر همین هم هست که خروج خمس از مال، باعث حلال شدن مال‌تان می‌شود؛ ثانیا بر فرض محال که این پول هم مال شما بوده باشد، وقتی به مرجع‌تان می‌دهید، از ملکیت شما خارج می‌شود.

پس این دوستان از امشب می‌توانند با خیال راحت سرشان را روی بالش بگذارند!

موارد مشابه

۶۲ دیدگاه

  1. بعضی‌ گاهی‌ اشکال میگیرند برای چه یک روحانی که روی منبر میرود به ازاش پول دریافت می‌کند و روحانی باید برا رضا خدا کار انجام بده من هم جواب میدم که مگه شما معلم خصوصی میگیری فقط برا رضا خدا میاد بهت درس میده؟ …

    1. سلام… اصل در کار ما طلبه ها اینه که انتظار پول دادن نداریم!!! بلکه اگه جایی پول داد به عنوان هدیه قبول می کنیم!! نه به عنوان دستمزد و اجرت!!!
      و کسانی هم که طلب دریافت پول می کنند، حتما کار اشتباهی انجام میدهند!!!
      بذار منم یه مثال بزنم!! اگه یه روانشناس یا دکتری که تحصیلات دانشگاهی داره، بره یه جایی یک ساعت حرف بزنه که معلوم نیست مبنای این صحبت هایی که گفته چیه و از کجا اورده، صد در صد به پاش پول می ریزن!! در واقع ثانیه ای باهاش حساب میکنن!!
      ولی وقتی یه طلبه میره جایی یک ساعت حرف میزنه که در واقع نتیجه ی ساعتها و بلکه روزها تحقیقشه!! همه میگن چرا برا خدا کار نمیکنه!! نباید بهش پول بدید!!!
      که بازم میگم: ما انتظار دریافت پول از کسی نداریم!! و مزد کارهامون رو از خدا میگیریم!!

      1. چرا مدعی هستید یک روانشناس یا دکتر مبنای صحبتهاش معلوم نیست مثلا ابوهریره مبنای صحبتهایش معلوم است بنده یک مهندس هستم برای یک ساعت صحبت غیر از چند سال تلاش و مجاهدت در دوران تحصیل حداقل ۱۰ الی ۲۰ ساعت هم باید مطالعه کنم ما عالم و علوم قرانی را ارج می نهیم ولی شما هم کمی به پزشکی که آپاندیس و فتق و دیسک و دندان شما را درمان میکند یا مهندسی که برای راحتی در سفر شما خودرو طراحی وساخته احترام بگذارید

        1. سلام.
          اولا ابوهریره سنی است و ارتباطی به شیعه ندارد
          ثانیا
          بنده با شما موافقم که بسیاری از دوستان دانشجو زحمت زیادی می کشند وباید اجر و مزدش را بگیرند
          اما مطلبی درباره خودم و دوستانم هست که می خوام براتون نقل کنم
          بنده رفته بودم چالوس تبلیغ.بر اثر اتفاقی دستم آسیب دید و رفتم دکتر وبعدش داروخونه. آقای دکتر به من گفت چرا شما به زور از مردم پول می گیرید. در حالیکه مردم هیچ پولی به من نداده بودند.از دکتر پرسیدم اگر بعد از مدتی درس خواندن بری یه جایی و مردم به علمت نیاز داشته باشند میری؟ گفت آره. گفتم اگه شرط کنن پول نگیری. گفت آره گفتم چند روز؟ گفت نهایتا ۱۰ روز. گفتم بعدش حاضری همون جا بمونی و بازهم مزد نگیری.گفت نه.گفتم بازهم دوباره لازم باشه می ری
          گفت نه
          گفتم اگه بعضی های که قصد داری بهشون محبت کنی بهت فحش بدن چطور؟
          گفت اصلا پامو اونجا نمی ذارم
          بهش گفتم دوستان من چند ساله میرن مناطق محروم دزفول تو روستاها علمی که یه عمر با زحمت کشیدن کسب کردن رو مجانی در اختیار مردم قرار میدن فحش می شنون و یک قرون پول هم نمی گیرن
          حتی بعضی هاشون از جیب خودشون برای مردم خرج میکنند
          ایمیلم رو نوشتم اگه تو این مطلب شکی داشتی برات سنداش رو هم می فرستم
          البته اینها رو ننوشتم که بگم ما خیلی مقدسیم و شما کلا بیکاره اید.من دوستان دانشجوی زحمتکش زیادی دارم و برای همشون آرزوی موفقیت دارم
          یا حق
          [rose]

      2. البته اینکه بگوئیم ابراز حق تبلیغ یا تدریس دین درست نیست صحیح نمیباشد بلکه درباره آن از مراجع سئوال شد و بقول کوثرخانم این همانند تدریس است بلکه میگویم خود تدریس حکم خداوند و اعتقادات و چکیده نظرات دین در مسائل روز و مصادیق آن حکم تحقیق هم دارد که به راحتی در اختیار اهل دین قرار میگیر و مبلغی را اگر میدهند ابدا در شأن مطالب نیست بخصوص اگر موجب اصلاح و هدایت کامل عده ای هم بشود حکم معالجه و جراحی و نجات جان انسان را داردپس حتی ابراز مقدار مبلغ منبر منافاتی با این رسالت روحانی ندارد

      3. یه روانشناس هم ممکنه نتایج تحقیقاتش رو در میون بذاره، نه؟
        خیلی یک طرفه به قاضی نرید خواهشا.

  2. سلام کوثر جون [rose]
    هرچند به نظر میرسه کمی حالت توجیهی داشته ولی خوب باز هم خوب بود.
    چون در مقام جواب که باشی نمیتونی خیلی هم بیطرف باشی…
    ممنون
    راستی ثانیه شمار عید هم شروع شده [love-struck]

  3. سلام
    پست قبلیتون سوال خودمم بود، و دوست داشتم بدونم که چه حسی هست. پست الانتون هم خیلی خوب بود و خیلی چیزا به من یاد داد. ممنونم از لطفتون.
    شاد باشید و زیر سایه آقا

      1. وا کوثرجون ؟؟؟چه طرز سوال کردنه؟؟؟؟؟؟نکنه میخوای بگی طلبه حق نداره شهریه بگیره؟؟؟؟

        1. عزیزم! بهتره که با یه اسم کامنت بذارید، چون مدیر وبلاگ ابزاری در اختیار داره که مشخص می‌کنه شما با اسم دیگه‌ای هم کامنت مشابهی رو پای مطلب مشابهی در این وبلاگ گذاشتید. ممنونم

          1. دوباره سلام عزیز دلم !مهم نیست اسم ها متفاوت باشن مهم چگونگی طرح سواله که مغالطه امیز وحساسیت برانگیز نباشه منم ممنونم

  4. سلام
    چه بحث خوبی توی کامنت های پست قبلی درگرفته بود.
    به نظرم بیشتر از این روی این مساله توقف نکنید. منطقی بحث را پیش برده اید و دیگر نیازی نیست دیگران را قانع کنید. آن که اهل منطق باشد، حرف منطق را می پذیرد.
    ممنون از نوشته تان.

  5. در بخش اول نوشته اینطور برداشت میشه که برای از اعتبار نیفتادن مبانی عملی و قوانین کشور اسلامی تبلیغ و آموزش این علوم ضروریه. درواقع برای حفظ نظام حاکم اسلامی
    درصورتیکه بنظر میرسه کاربرد و هدف اصلی آموزش و تبلیغ دین باید چیز دیگه ای باشه. بعلاوه به مقتضیات زمان اشاره کرده بودید، خوب این چیزیه که همیشه حوزه در نظر نگرفته و یا جرات ورود بهش رو حداقل در مسایل اصلی زندگی مردم نداشته
    در قسمت دوم به کارکردهای مختلف حوزه مثل اداره کشور، تجارت و اجتماع و خانوده و مسایل روحانی و معنوی اشاره میکنید البته با فرض اینکه اسلام دین کاملی هست و اینکه بحث بر سر لزوم و جود این نهاد است
    با فرض اینکه اسلام دین کامل باشد (هرچند اسلام فعلی ما ابدا کامل نیست) و لزوم این نهاد هم ضروری باشه (هرچند هنوز روی درصد لزوم وجودش و اختیاراتش و قدرتش باید تجدید نظر بشه) وقتی این نهاد نتونه در عملکرد خودش موفقیت بدست بیاره خوب نباید براش ایقدر هزینه بشه
    مثل اینه که ما درباره لزوم ادمه تحصیل و منافع فردی و اجتماعیش صحبت کنیم اما تمام انرژی و سرمایه هامون رو در این زمینه بر روی افرادی هزینه کنیم که یا اصلا استعداد کافی رو برا ادامه تحصیل ندارن یا به دلیل شیوه های آموزشی اشتباه دائم دارن درجا میزنن. بعد ما هم از نگاه ایده آل گرایانمون دست برنداریمو هی بگیم نه ادامه تحصیل خوبه و منفعت داره و هی سرمایه ها رو هدر بدیم
    درباره قسمت سوم مقایسه خوبی بود اما بنظرم ایراد کار اینجا نیست، بقول شما بورسیه شدند، ایراد کار برای بعد تحصیلشون هست که قالبا نان دین میخورند. با حلال و حرومش اصلا کاری ندارم چون من نمیتونم نظربدم ولی کلا نون دین خوردن (مثل نماز خوندن و پول گرفتن، منبر رفتن و پول گرفتن، روضه خوندن و پول گرفتن و …) خیلی جالب نیست
    میشه براش دلیل آورد اما …

    1. برداشت شما از بخش اول نوشته صحیح نیست. حفظ این علوم رو برای حفظ نظام نگفته بودم، بلکه این رو وظیفه‌ی نظام دونسته بودم. نه به خاطر پایدار موندن اون کشور.
      اسلام، اسلامه؛ فعلی و قبلی هم نداره. اون چیزی که شما دارید روش دست می‌ذارید، نحوه و میزان عمل به دستورات اسلامه که توی متن هم متذکر شدم فعلا بحث ما روی ارزیابی عملکرد حوزه و پیاده کردن احکام نیست. اگر به نظر شما عملکرد این نهاد موفقیت آمیز نبوده، چاره‌ش کنار گذاشتن این نهاد نیست. راه حلش تقویت و اصلاح این نهاده.
      حتما می‌دونید که فلان کار “جالب نیست”، با اینکه باید باشه یا نباید باشه، یا درست هست شرعا یا نه، زمین تا آسمون فرق داره 🙂

      1. احتمالا یه چند سالی از این بحث میگذره… من اما الان وبلاگتون رو خوندم

        من فکر می کنم که پیامبر کسی رو برای تبلیغ دین “تربیت” نمی کرد. از بین کسانی که بودند بهترین رو برای تبلیغ می فرستاد. اینکه من بروم و با دینم آشنا بشوم یک وظیفه دینی است. اما الان وضع رو جوری پیش بردند که انگار همین که یک عده بروند و درس علوم دینی بخوانند و خلاصه اش رو برای بقیه تعریف کنند کافی است و تکلیف رو از بقیه برمیداره.
        امسال ماه رمضون یه نکته عجیب رو کشف کردم. دقیقا روزهای پایانی هر ماه رمضون پیش نماز مسجد احکام فطریه رو میگه. من متوجه نمیشم اینا رو مگه نمیشه از توی رساله خوند؟! ما هر دفعه می شینیم یک ساعت راجع به یه آیه قرآن بحث می کنیم آخرش هم به اون نتیجه دلخواه نمی رسیم…
        ما هر سال داریم با آب و تاب بیشتری واقعه شهادت امامانمون رو تعریف می کنیم اما مگه امامان ما برای این به شهادت رسیدند که ما براشون اشک بریزیم و ان شاءالله بهشتی شویم؟

        دریغ از یک جو معرفت که نصیب آدم بشود در این مجالس… همش به خوردمان داده اند که حضور در خیمه امام حسین خوب است… بله خوب است اما وقتی نمود این خوب بودن در جامعه ام مشخص نیست واقعا به چه دردی می خورد؟
        همه باید بروند و علوم دین شان را یاد بگیرندٰ کسی که سخنران بهتری است برای دوره های بعد درس بدهد. همین!
        این اسلام، اسلام نیست. اینی که دارد از سر و کول مردم مسلمان شهر من بالا می رود، بخش غلو شده ایست از اون بخشی که مردم دیدند با وضع زندگی شان بهتر می سازد!اون روایتی که من شنیده ام نمی دانم تا چه حدی سندیت دارد: وقتی امام زمان بیاد مردم خیال می کنن دین جدید آورده… فکر می کنم که این طور باشه. که دین جدید بیاد.
        این نهاد نهادی نیست که پیامبر یا امامان بعد خلق اش کرده باشند و فکر هم نمی کنم اینکه ما هم چه نهادی داریم دلیل بر موقعیت خاص زمانه مان داشته باشد.
        الان هر کسی که دلش بخواهد می تواند برود و معمم شود و بعد برود بالای منبر مزخرف تحویل مردم بدهد. چقدر غصه ام می گیرد بایت وجودشان!!
        فقط با خط آخر این نظرتان موافق ام.

        1. اصلا مگه زمان حضرت محمد موجودی با ظاهری متفاوت به نام روحانی وجود داشته ثانیا میشهیدونه روحانی پیدا کردی که از این راه ارتزاق نکنه ؟ شاید یک درصد تحصیل کرده ها هم بورسیه نشند این چه مقایسه ایه؟ تازه تحصیل کرده از بیت المال ارتزاق نمیکنه

  6. سلام
    عید است ولی بدون او غم داریم

    عاشق شده ایم و عشق را کم داریم

    ای کاش که این عید ظهورش برسد

    اینگونه هزار عید با هم داریم

    اون شهریه هم نوش جونتون !!!!!! از شیر مادرتون هم حلاله!!!!! [wink] [wink] [wink]
    التماس دعا
    منتظرتون [love-struck] [love-struck] [love-struck] [love-struck]

  7. سلام واقعا جای تشکر دارد که شما در این زمینه کار میکنید ولی آیا لزومی به گفتن تمام مطالب شخصی طلبه هست؟شده تا حالا استاد دانشگاهی میزان دریافتی خودش رو برای عموم مردم اعلام کرده؟یا اصلا تاحالا یک مشاور حقوقی یا یک روانشناس یا دکتر جراح و…میزان درآمد یانحوه ی درآمدشان را گفته اند؟
    با این حال چون روشن سازی بهتر از توجیح است تاحدودی کارتان را می پسندم.

  8. با سلام
    خیلی صریح بگم که به هیچ وجه مطلب شما برای بنده قانع کننده نیست.
    شما فرق بین”دانشجو” و “طلبه” رو روی این گذاشتید که ایران اسلامیه!!! برای زنده نگه داشتن آیین و مبانی دینیه و …
    به هیچ وجه دلیل موجهی نیست! چون اسلامیه طلبه باید پول بگیره؟!!!
    متأسفانه این همون توجیه آشناییه که سالهاست روحانیت منافع خودش رو با این بهونه پیش میبره:” اسلام از همه چی مهم تره!”
    پس چون “اسلام مهم تره” نتیجه گرفتید :” طلبه” مهم تره!!!
    این درحالیه که شما مهم ترین بخش رو از روش رد شدی؛ اینکه ” آیا آموزه های دینی در ایران نهادینه شده و …؟” مسلماً روز به روز اخلاق و انسانیست در ایران داره افت پیدا میکنه. و این یعنی “روش” حوزه علمیه اشتباهه… حتی برخلاف صحبت شما شاید دلیل افت، “روش” نباشه بلکه “ذات حوزه های علمیه” باشه که توی مسئولیت های خودشون موندن!
    قابل توجه شما باشه که بعضی از مسائلی که شما بهش استناد میکنید جزو پایه های اسلام (قطعی) نیست و سر ذات این قضایا و یا روش انجام اینها شک وجود داره. مثل لزوم مرجع تقلید و حتی مهم تر از اون لزوم برپایی حکومت اسلامی که خودش رو به مخالف های خودش تحمیل کنه!
    بحث بورسه واقعاً توجیه شرم آوریه … فقط تعداد کمی از دانشجو های ممتاز بورسیه میشن ( اونم با چه فلاکتی) اما همه ی طلبه ها ( به قول شما) بورسیه میشن!
    در مورد کارکرد چندگانه حوزه هم خیلی خیلی مخالف هستم؛ چرا که همین ذهنیت باعث شده روحانیت هر علمی و هر هنری رو با دید کوتاه خودش برانداز کنه و توش دست ببره. به عنوان مثال، خبر مدیریت بخش سرود و موسیقی صدا و سیما بود که به یه روحانی واگذار شد!!!

    1. سلام دوست عزیز
      اگه شما هم الان طلبه بشی از سهم امام زمان مبلغی بهت تعلق میگیره
      دقت کن که نباید فقط از جهت خودت به این قضیه نگاه کنی در زمان حال طلبگی برای یک طلبه هزاران محدودیت میاره هم از لحاظ شغلی و هم از لحاظ اجتماعی که اگه اینطور نبود الان خیلی از همفکران شما هم طلبه بودند.
      فکرشا بکن که حتی نتونی با همسرت با خیال راحت به پارک بری و حتی راه رفتن و خوردن و خوابیدنت هم مورد نقد و توجه دیگران باشه و از طرفی حتی برای همین مقدار اندک شهریه هم هزار بار شرعی بر دوشت باشه و اگه بی اعتنا بودی همون بشه لقمه حرام تو زندگیت.
      اگه برای منبر و نماز و امثالهم هم مبالغی به طلبه داده میشه اولا بپرس چقدر. ثانیا طلبه حداقل باید شش سال درس حوزوی سنگین بخونه تا اجازه پوشیدن لباس پیدا کنه که مدرکش میشه فوق لیسانس
      حالا بگو ببینم یک استاد با مدرک فوق لیسانس اگه بخواهد جایی برای سخنرانی برود غیر از کرایه و پذیرایی و … چه مبلغی میگیره و حال انکه به یک طلبه حتی مبلغ کرایه مسیری که اومده و برگشته هم نمیدن.
      از قیامت بترس و یک طرفه به قاضی نرو

  9. [applause] مگه نمی گویید طلبه ها می خورند عرضه دارید بیایید شماهم طلبه بشیدوبخورید

      1. حضرت آیت الله چند سوال شرعی داشتم از خدمتتون.
        ظاهرا خیلی راحت حلال و حروم رو تشخیص میدید. [hee-hee]

  10. بعضی از آقایون هیچ اطلاعی از زندگی یه طلبه ندارن و فقط بلدن که بخاطر تاثیر گرفتن از دین گریزی جامعه این قشر رو مورد تخریب قرار بدن ( اکثرهم لا یعقلون : اکثر مردم نمی فهمند و تعقل نمی کنند )خیلی انتقادها هست قبول . پیشنهاد بدین ولی تخریب نکنین . شهریه یه طلبه فقط از سهم امام زمانه . پول و مال اونه به این کشور هم ربط نداره . طلبه جیره خور آقاشه نه بیت المال . اگه برا منبر پولی بهش می دن نباید به قصد و نیت پول صحبت کنه . بیا تو گود آقای حلال خور ( مهمان ) تا ببینی طلبه با ۱۵۰ تومن و مستاجر چطور زندگی می گذرونه تا بفهمی حلال خوری چیه . رسول خدا اونقدر فکر آدم کردن این و اون بود اما در عوضش به سرش خاکستر می ریختن و به دخترش بی حرمتی کردن و فرزندانش رو یکی یکی شهید کردن و ….. . الان هم یه طلبه خوب که برا آدم کردن این مردم فکرش مشغوله و تلاش می کنه رو فحش میدن و تهمت حروم خوری بهش می زنن و …. . اشکالی نداره . جاهل رو میشه کاریش کرد اما اونی که خودش رو به نادونی میزنه و همه چیز رو باهم قاطی می کنه و فکر نمی کنه رو نمی شه هیچ جوری آدم کرد . پا جای پای رسول خدا گذاشتن روحیه علی وار می خواد . طلبه می خواد راه سعادت رو که رسیدن به وجود کامل و باقی یعنی الله که عزیز عزیزان و زیبای مطلقه است رو نشون بده حالا کسی نمی خواد بره براش کاری نمیشه کرد .
    آن کس که نداند که نداند که نداند در جهل مرکب ابد الدهر بماند
    طلبه خوب دلسوزترین نفره برا مردم اگه بفهمن ……………….
    یا علی

    1. جناب دیر نشه این حرفها و توجیهات شما مال حداقل ده سال پیش به قبله که حوزه از بیت المال و ردیف بودجه سهم چندانی نداشت علی الخصوص دوران آقای هاشمی که سر همین موضوع خیلی باهاش چپ بودند نه الان که دولت آقای احمدی نژاد سر شیر نفت داده تو حوزه و تو ردیف بودجه سهمیه نهصد و پنجاه میلیارد تومانی برای حوزه قرار داده که این تازه یک ردیفشه شما یا اطلاع نداری یا داری و خودتو بخواب زدی تازه این فقط یک ردیف از چندین ردیف بودجه ایست که دولت مهرورزی به حوزه اختصاص داره لیست کامل سهمیه حوزه با سازمانهای اقماریش از بودجه کل کشور که رقم بسیار وحشتناکیست در روزنامه ایران اردیبهشت سال گذشته چاپ شد که با اعتراض حوزه مواجه شد که این مطالب نباید علنی شود !!!! بنده بعنوان کسی که حداقل ۳۰ فامیل آخوند و طلبه دارد و طی سالها خویشاوندی کاملا ناظر وضعیت مادی آنها بوده ام الان مفلوکترینشان پژو ۴۰۵ و سمند دارند و دیگه پراید هم به نظرشان نمیاد تلوزیونهایشان همه ال ای د جناب آقای نقویان روحانی نازنین تلوزیونی خودروی پنجاه میلیونی خود را اسفند همین امسال ابتیاع نمودند با پلاک ایران ۷۷ .در سال ۱۳۸۵ سازمان تبلیغات اسلامی دوبار در بودجه ردیف شده بود!!! و هر بار هم بودجه کلانی به ان تخصیص یافته بود همبنطور بقیه سازمانهای وابسته به حوزه از جمله مجتمع خدمات رفاهی طلاب که بودجه تربلونی به آن اختصاص یافته بود و نتیجه اینکه الان به طلبه ها زمین و آپارتمان و خونه میدن ( مجتمع پردیسان قم ) حداقل یه پراید دارند گوشی های حداقل ۳۰۰۰۰۰ تومانی و همگی همراه اول وامهای مختلف و خلاصه این تویی که در جهل مرکب اساسی ماندی ببم جان [lol]

      1. [rose] بنده قصد پاسخ به حمید رو ندارم ولی فقط صرف اطلاع می گم – ما حوزوی ها اولین منتقد آقای احمدی نزاد هستیم – روزنامه ایران رو در اردیبهشت ۹۰ گشتم و چیزی در مورد ردیف بودجه حوزه پیدا نکردم – زمین حوزه های علمیه معمولا از سازمان اوقاف گرفته می شه – این قابل انکار نیست که بعضی از روحانیون اوضاع مالیشون خوبه اما غالبا در مضیقه هستند – در مورد آقای نقویان هم چیزی نمی دونم – سازمان تبلیغات سازمان کاملا مجزایی از حوزه است که در زمینه تبلیغ مبلغان حوزه با هم همکاری دارند – کل بودجه سال۹۱ ، ۵۱۰ هزار میلیارد تومن بوده است (خبرگزاری مهر)- خونه هایی هم که گفتی ، خونه های با تسهیلات (قسطی) که شبیه مسکن مهره – هر کسی هم از طلبه ها ماشین نداره و هر کسی که به شهر قم رفته باشه بیشتر آخونا رو پیاده یا با موتور می بینه – بله یه آخوند مثل یکی از آشناها وام های مختلف می گیره تا بتونه کم کم قسطش رو بده تا یه سرمایه و پس انداز داشته باشه -بله فقظ حرف آخرت بیشتر از همه درست بود ، به خیلی چیزها به نسبت به دانسته هام جهل دارم امیدوارم هر روز از این جهل به علم برسم – اگه نون سر سفرت نداشته باشی و مجبور شی نون خشک های مونده رو بخوری ، اگه بخاطر نداشتن ۵۰۰ تومن کرایه و رو نزدن به این و اون تو شب حدود ۱۰ کیلومتر پیاده بری و اگه مجبور شی از پدرت پول قرض بگیری چون پولت تموم شده دیگه اینطور فکر نمی کنی
        تمام

      2. دوستان عزیز نکته ای را عرض می کنم که به نظر می رسد تا حد زیادی مورد غفلت واقع شده
        ۱-وظیفه ی مردم هست که در دینشان تفقه کنند تا پس از سال ها بتوانند به دستورات دینی و معارف آن واقف شوند ، اما عده ای از انسانهای فداکار بار این مسئولیت و کار سخت را به عهده می گیرند و تمام همّ و غمشان را برای رسیدن به این هدف قرار می دهند ، ده ها برابر شهریه فقط باید پول کتاب دهند، و از عمر و مالشان هزینه کنند تا به این هدف نایل بشوند ، و بتوانند این معارف را رایگان در خدمت مردم قرار دهند ،

        مثل طلبه مثل فردی است که هزینه های زیادی می کند برای دست یافتن به یک هدف عام المنفعه که گه گداری مبلغی هم به عنوان شهریه به او داده می شود که آن هم در این راه خرج می شود ،

        خواهش من از دوستان این هست که احساساتی با این موضوع بر خورد نکنند
        والسلام علیکم

  11. واقعا لازمه که سرمایه گذاری بشه
    ان شالله که جو بهتری در حوزه ها ایجاد بشه و واقعا حیفه این اسلام به این قشنگی و زیبایی که در قالب های زشت به مردم ارائه بشه
    خیلی پتانسیل ها در اسلام و شیعه هست که دیده نمی شه
    نیاز هست که بحث بشه و ریشه هامون را محکم کنیم به طلبه هایی مثل شهید مطهری نیاز داریم که خواندن کتابهاش الان هم لذت بخشه
    یه جورایی حس می کنم اکثر حوزه ها (نه همشون) دارن خاک میخورن و یه گردی روشون نشته و اون پویایی لازم را ندارند.
    شیعه انعطاف پذیره و با مقتضیات زمان همجهت هست . شیعه یعنی زنده بودن و حرکت و توقف در ان معنایی نداره
    چه یه ادم عادی باشیم چه یک طلبه ، یادمون باشه شیعه هستیم [rose]

  12. همه چیز خوبه داشته باشیم . کارگر خوبه طلبه خوبه رئیس خوبه دکتر خوبه زن خوبه مرد خوبه طلبه خوبه اصلا هر چی که خدا آفریده خوبه و اصلا هیچ چیز بد نیست که ما بخواهیم درستش کنیم و اگر قرار باشه درست بشه خدا درستش می کنه پس حرف دیگه بسه چرا چون همه چیز خوبه بعد هم خدا اختیار داده درسته . خوب اگر طلبه اختیار داره پس خوبه اگر نوکر بی اختیاره بره گم شه . اکه دکتر مردم را نمکشه خوبه و ارا بره گم شه اگه رئیس اداره میکنه خوبه ولی اگه همه چیز رو می ریزه بهم و ظلم می کنه بره گم شه . اگه زن زنه و مادره خوبه و اگه فاحشه است بره گم شه . اکه مرد مرده و مرد و مردونه حرفشو می زنه خوبه و الا بره گم شه اسلام یعنی تسلیم حقیقت شدن اسلام یعنی صداقت اسلام یعنی عدالت اسلام یعنی برابری و برادری اگر با حرف اینها درست میشه حرف بزنید طلبه تربیت کنید هی بیایند و حرف بزنند نه جانم پیغمبرها ها با حرف نتوانستند کاری از پیش ببرند و به این نتیجه خدا رسید که دیگه خودش حساب آدمهای بد را برسونه و رسالت تمام ضشد امامت ادامه دارد و امامت یعنی حکومت و حکومت یعنی حککککککککککرانی و حکمرانی قونین می خواهد و اجرای قوانین مجری می خواهد . اگر تمام رئیس ها طلبه باشند و نه فقط گوینده همه چیز درست می شود و از دولت مثل بقیه کارمندها حقوق می گیرند و هم وضع خودشان بهتر می شودئ و هم وضع مردم و اوضاع انشائالله خوب می شود .

  13. عزیزان من من یه طلبه هستم نمی دانم چرا شما بحث الکی میکنید ۰عمراتان را با این جورچیزا تلف میکنید. من یه طلبه سطوح عالیه هستم. وحاضرم باهردکتری ادبیات فقه اصول فلسفه منطق ادبیات عرب وریاضی وتفسیر قران وسایر علوم عقلی ونقلی بحث کنم ومیدانید من چقدرشهریه میگیرم ۱۰۰ تومان ایا این قابل قبول است که یک دکتری که هیچ چیزی بارش نیست میاد توی دانشگاه مخ دانشجو میخوره من حاضرم با هرکسی بخواهید بحث کنم من بلکه یک کسی که مقدمات حوزه را خانواده بحث کنه شما قضاوت کنید وانصاف این نیست که به چنین قشری که مضلوم واقع شده رسیدگی شود . اگرقرار بود این کار کنه کارش فرهنگی باشه نه مسخره کنیم واگرخوب یاری کنیم علامه جعفری ها بوجود میاد تصمیم باز با شماست؟

    1. شما اول یاد بگیر مظلوم رو مضلوم ننویسی بعد بیا با همه ریاضی و تفسیر و ادبیات و فیزیک بحث کن ..

  14. آقا مگه شما نمیگید که حضور طلبه در جامعه لازمه و به خاطر همین باید حقوق بگیره! خوب قبول! اما فقط حضور طلبه لازمه؟؟؟ حضور مهندس و پزشک و… لازم نیست؟ خوب همین ۵۰ تومن که به شما میدن به ما هم بدن! ما به همین هم قانعیم!

  15. تبعیض در جامعه بیداد می کند . آی کاش زمان ها عقب برمی گشت ای جناب آخوند نویسنده این مقاله و شما از آن زمان به بعد دیگر روحانی نمی شدید . اونوقت من طقی صحبت می کردید . در حال حاضر به دلیل این که منافعی در این امر دارید نمی تونید منطقی باشد وگرنه این کمک ها که فقط به قشر اخوند می دند هیچ چیز به جز تبعیض نیست .

  16. جناب آقای (سید)سیدفیلسوف ریاضی دان دکتر روانشناس هنرمندوای آخرعلوم عقلی شما اول بروفارسی رویادبگیر وبه جای مظلوم ننویس مضلوم بعد بروبابچه های ابتدایی کل بندازنه بادکترا……بی سواد [lol] [lol] [lol] [applause]

  17. انسان وقتی راهی روانتخاب میکنه باید همه سختی هاشوبه جون بخره اینکه یه آخوندمحدوددلیل بر این نمیشه که منتش روروی سر مردم بذاره شما مختار بودیدوبرای رضای خدااین راه روانتخاب کردیدپس جایی برای منت گذاردن نداریدمگرمردم ماآدم نیستن که آقای دیر نشه میگه مابرای آدم کردن مردم اومدیم؟به چندهزار سال قبل برگردیدببینیدمتمدن ترین انسان های روی زمین کیا بودن؟ایرانی ها.تمدن ما آداب ما معماری ما تمامی علوم ما توی اون دوره معلوم میکنه که ماکجای کار بودیم والان کجائیم.واگرماآدم نیستیم ببینید اشکال کار کجاست؟که ۳هزار سال پیش آدم بودیم به معنای واقعی اماحالانیستیم.

    1. بسم الله الذی یُذِلُّ الظالمین

      جناب آقای بیداد. اولا که پولی که یک روحانی میره از جیب شما نیست. من نمی دونم شما خمس می دید بانه ولی خمس سهم امامه پس خرج آن بر عهده ولی فقیهه در هر راهی که مصلحت بدونه پس به شما چه ربطی داره ، دوما شما کتاب “خدمات متقابل اسلام و ایران” رو بخون بعد بیا اشکال مردم رو بگیر . شما که در زمینه تاریخی از تخصص کافی و وافی برخوردار نیستی به چه حقی میای اسلام رو تضعیف گر فرهنگی ایران میدونی؟ چرا وجهه دین خدا رو تخریب می کنی؟ لطف کن ابتدا مطالعه ات رو بالا ببر بعد بیا به “ض” یا “ظ” پیله کن.
      admin سایت ممکنه هزار مشغله فکری داشته باشه که ذهنش رو درگیر کرده باشه و باعث اشتباه تایپی شده باشه.
      لطف کن عادلانه قضاوت کن

      1. نمی‌دونم منظورتون از اشتباه تایپی ادمین سایت چی هست، اما اگر اشاره‌تون به کلمه «مظلوم» هست که ایشون ایراد گرفته بودند، نوشته ادمین سایت نبوده و مربوط به کامنت یکی از خواننده‌ها بوده.

  18. متاسفانه جو ۸۰درصد جامعه نسبت به روحانیت خراب شده از این که جوانانی مثل شما از این سنگر اسلام دفاع می کنند خوشحالم در کارتان موفق باشید خواهر

    1. سلام سعیدببخشید این ۸۰درصدروازکجا اوردید؟اتفاقااگه از روحانیها ازبرخورد مردم باهاشون ببرسین اکثریتشون روحانیهارودوست دارن چون حرف دین خدارو میگن البته خودمن ازروحانی نماهای…متنفرم اگرهم عده ی کمی غافل که تحت تاثیرقرارگرفته ولی سربزنگاههای زندگیش میادسراغ یه روحانی<بی احترامی کنن یه طلبهخوب ناراحت نمیشه چون برای خداست تازه اگه صبرکنه ثواب میبره

  19. اصلا چرا حوزه ودانشگاه رو با هم ادغام نمیکنن مگه چی میشه اونوقت معلوم می شه کدوم یکی طالب بیشتری داره عدالت هم بر قرار میشه تا کسی که واقعا علاقه داشته باشه به خاطرش بره دانشگاه آزاد ترمی ۱ میلیون پول بده [smile]

  20. با سلام اگه میشه اینو از طرف من تو سایتتون بزنید من رفتم دانشگاه سال ۸۰ مدرک مهندسی رو هم گرفتم بعد رفتم وارد حوزه شدم البته من طلبه حوزه خراسان و مشهد هستم برای دوستانی که فکر میکنند طبگی خیلی ساده تر از مهندسیه باید بگم خود من کل میزانی که درس خوندم که چهار سال معمولش هست رو برابر سه ماه درس حوزه نمیدونم از بابت حجم درسی کدوم دانشگاه هست که از ساعت شش صبح تا چهار بعد از ظهر طرف رو توش نگهدارن در تمام ایام هفته غیر جمعه تازه این بصورت عادیه قضیه است اگر ساعتهایی که حوزه رخواست میکنه از شما تا توش باشید رو هم حساب کنید که … بهتره نگم اون بنده خدایی که داره درسش رو مقایسه میکنه یک مقدار در عقلش باید شک کرد اینها فکر میکنن که مثلا همین دانشجوهای رشته الهیات دانشگاه یا مثلا حقوق ته درس حوزه هستن که خوب چیزی نمیخون پس برای ما که ساده تره که ریاضیات دیفرانسیل مقاومت مصالح مکانیک سیالات پاس میکنیم اونها رو بخونیم
    یک مقایسه ساده درسی براتون بکنم همسر من همین الان داره فوق لیسانس حقوق گرایش جزا و جرم شناسی میخونه دانشگاه تربیت مدرس تهارن که معتبر هم هست امسال یکی از درسهای مهمشون خیلیها میترسن ازش متون فقه بود که بحث قضا در شرح لمعه شهید ثانی هستش این درسو طلبه های پایه ۵ ما که در حد دیپلم از نظر معادل سازی حوزه با دروس اکادمیک حساب میشه میخونن اون هم در یک ترم با چند تا مبحث دیگهتازه یکی از درسها هست یا مراجعه کنن به رشته ادبیات عرب در سطح دکترا دانشگاه ها ببینم کتابهایی که میخونن مثلا تهش یک قسمت از کتاب سیوطی رو میخونن که طلبه پایه سه ما همه اش رو میخونه میشه مثلا معادل سوم دبیرستان فرضا اون وقت چجوری محاسبه میکنن نوع درس خوندن رو نمیدونم
    این از بعد درسی ولی حوزه بعد دیگه ای هم داره و اون هم تربیتی اونه هیچ کس مشکلی نمیگیره اگه یک دکتر متخصص چراغ قرمز رد کنه یادروغ بگه ولی امان از اون روز که یک طلبه بخواد همچین کاری رو بکنه اینها که سهله باید بگم مثلا یک طلبه بره ساندویچ ساده بخواد تو مغازه بخوره با لباس یا خدایی نکرده زبونم لال یک موقع یک ماشین نسبتا با کلاس در حد زانتیا سوار بشه دیگه چنان پشت طرف حرف درمیارن که بماند
    غیر از این من خودم الان با مدرکم که کارشناسیه میتونم برم شرکت بزنم وارد بازار بشم طلبه باید چجوری درامد حاصل کنه بره قاضی بشه و … اگه بشه که تهش میگن اخوند حکومتیه و این اخوندها همه جار رو گرفتن اگه بره مسجد میگن مگه باید برای نماز خوندن هم و پول گرفت و یا سخنرانی براش پول بگیرن این اخوندهای مفت خور تهش اینه به خدا خود من بار ها به حوزه که توش درس میخودنم مسئولش گفتم اقا این شهریه رو که تو میدی من نمیگیرم باربرش بهت پول میدم فقط بزار من همزمان برم سرکار درامد من خیلی بیشتر از این حرفها میشه بزار چند ساعت در روز برم سرکار یا سه روز برم سرکار در هفته مگه قبول میکرد
    دوستان بد حساب کتاب میکنن به خدا حاضرا اکثر طلاب ما که مثل دانشگاهی ها باهاشون رفتار بشه براشون بهتره یک مثال ساده بزنم درد طلبه رو بگم خودم بعد از اینکه سطح یک رو گرفتم رفتم برم جایی برای کار قسمت پشتیانی اون مرکز تازه وابسته دولتی هم بود حکومت که مال اخوندهاس مثلا با مدرک دانشگاهیم رفتم تا فهمیدن اخوندم ردم کردن گفتن اقا شما شانتون بالاتر از اینکار هستش بهتون نمیدیم این شغل و من هم یک کلمه گفتم بهشون مگه اخوند نباید نون بخوره اونها هم این قسمت رو اصلا توجه نکردن البته روزی رسون خداست و تا همین الان هم ناشکری نمیکنم چون خدا روزی طلبه رو سخت میکنه ولی نمیبنده که بیچاره بشه حداقل برای من و و طلبه هایی که دیدم اینجوری بوده
    درپایان حرفهام اگه فکر میکنید دروغ میگم مشهد اومدین از مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان سراغ بچه های طرح بنیان رو که فارغ التحصیل دانشگاه هستن از همه رشته ها از حقوق و ادبیات فارسی تا مهندسی کامپیوتر از دانشگاه ازاد تا بچه های دانشگاه امیر کبیر رو بگیرید
    اگر هم که قم نزدیکه برید سراغ بچه های مدرسه معصومیه سراغ این مدل بچه ها رو تو قم از اونجا بگیرید ببینید
    اینها رو گفتم که از شان روحانیت دفاع کنم وگرنه که تمام این بچه ها به غیر از من برای رضای خدا اومدن و معامله اصلی رو با اون بالایی کردن

  21. اولا شیخ مهدی اشکما در اوردی کل زندگینامتا نوشتی، والا شرح لمعه شهید ثانی صددرصد از فیزیک کوانتومی سخت تره چون با مخ آدمیزاد نمیخونه، ثانیا شیخ مهدی تو که اینقدر مینالی معلومه تاب داشتی که رفتی طلبه شدی، طلبه واقعی این مزخرفات حتی تباید به ذهنش خطور کنه

  22. این حرف ها فایده ای نداره چون همتون با پیش فرض صحبت می کنیدواقع بین باشید نه دروغ گو فاصله بین حق و باطل یک وجب است [wall]

  23. یا دارم از ان زمانها وقتی کسی به رحمت خدا میرفت یک نان روی سینه او میکذاشتند و بعد ان نان را به اخوند مسجد میدادند و او به این طریق امرار معاش میکرد ان دوره کذشت و این دوره نیز میکذرد [applause]

  24. سلام..
    یک سوال روحانیون یا طلبه ها با شما چیکار کردن یکی شو بببگید اگر فکر میکنید لوله ی نفت توی جیب آخونداست خوب شمام بیاین طلبه بشین . من امسال دارم طلبه میشم با بیش از ۲۰ تا طلبه رفتو امد دارم . جمعشون مثل جمع شهداس.کور بشه هرکس نتونه ببینه طلبه شهریه میگره

  25. سلام.یه کم ازنظرات دوستان وخوندم خیلی جای تعجب داره یه عده حتی ابتدائیات نقدوبررسی وروهم بلدنیستن وتونظراتشون توهینه فقط یه کم فکرکنیدکجای کاریم ما.اینکه دانشجوودانشگاهی مهم تره یاطلبه وحوزه واینکه چرابه طلبه شهریه میدن وحرفهای دیگه بایه کم تحقیق میشه فهمیدنمیگم دانشجوزحمت نمیکشه اونم تلاش میکنه امایه دانشجوبعدچهارسال درس خوندن کارشناسیشومیگیرهیه طلبه بعدنه سال درس خوندن تازه میشه گفت اندازه کارشناسی درس خونده یعنی یه چیزی معادل کارشناسی حالادیگه تاآخرش بایدفهمیدکه کدوم سخت تره

  26. همه نظرات رو خوندم .خیلی جالب بود.اصلا خودتون رو اذیت نکنید چون این حرفها همیشه بوده و هست.اون که اون بالا نشسته خوذش خوب میدونه یه طلبه حلال میخوره یا حروم.درسهایی که میخونه سختن یا آسون…

      1. دانشجوبعدازتحصیلاتش اگه سرکاربره چندده برابرطلبه حقوقشه کسی که خمس مالش رونمیده حروم خوره نه طلبه سخت کوشی که بااجازه امام نه ازجیب مردم شهریه میگیره بهتره به فکرحلال وحروم مال خودمون باشیم عزیزان من

      2. کوثرخانم این سوال راجوردیگه ای هم میتونستین مطرح کنین تانظرسنجی بیطرفانه ای به حساب بیاد جواب منفی ازمتن سوال برداشت میشه عادل باشیدحتی دربرسیدن…

  27. کودک تنبل به حوزه مست روضه. چی بهتر از این پول مفت مردم اینده تامین بیمه و……همه چی داره مگه دیوونم برم رشته ای که توش بمونم