چند وقتی است دوباره طرح حجاب و عفاف و به قولی، طرح «مبارزه با حجاب» افتاده است سر زبانها. از آنجا که طرحهای قبلی خیلی خوب جواب داده است، قرار است «برخورد» با بیحجابی با همت بیشتری دنبال شود!
سی سال گذشت و ما هنوز به مسائل اعتقادی، به مثابه قرص و کپسول و شربت بکمپلکس نگاه میکنیم که باید با اشتیاق یا به زور، به خورد مردم بدهیم. حجاب فقط یک هنجار اجتماعی نیست، اعتقاد است. اعتقادی که در طول سیسال با کار نرمافزاری درونی نشده است، در یک کار سختافزاری و در عرض چند ماه نهادینه نمیشود.
این که دخترها و پسرهایمان از ترس گشت و تذکر و کلانتری و دردسرهای اینچنینی، کمی تغییر ظاهر بدهند، آن هم برای مدتی کوتاه، اسمش موفقیت نیست که برای تکرارش با راهپیماییهای فرمایشی، تأییدیه و مجوز عرفی بگیریم و شعار مرگ بر بیحجاب سر بدهیم.
قبل از پاک کردن صورت مسئله -آن هم نه با پاککن، که به زور ِ کندن و خراشیدن- باید برویم ریشه را پیدا کنیم، علت را جستوجو کنیم و فکری برای نسل بعد کنیم. تغییر عقیده، از این نسل گذشته است.
قبل از اینکه توی خیابانها بگردیم و اندازهی پاچه شلوار و دور کمر مانتو و قد روسریها را رصد کنیم، یک دوری در بازار پوشاک و لباس و تولیدیهای داخل بزنیم، تا دستکم بدانیم این مانتوهای باربیدوز و شالهای دهسانتی و شلوارهای فاق کوتاه از کجا آمده و رفته است تن مردم!
یک وقتی هم برای رفع خستگی بد نیست سری به سینماها بزنیم و چند تا فیلم پرآوازه و منتخب فلان جشنوارهی داخلی و بهمان جشنوارهی خارجی را ببینیم و سعی کنیم ارتباطش را با هنجارهای جامعه پیدا کنیم.
حتی لازم نیست دربارهی اثرات زور و اجبار و تحقیر، کتابهای قطور روانشناسی بخوانیم، مروری اگر به زندگی خودمان و کودکی و دور و برمان داشته باشیم، واکنشهای لجوجانه و کینهورزانهاش اظهر من الشمس است.
با اجباری کردن چادر و جا انداختن منطق «دانشجو نمره میخواهد، پس ناچار است رعایت کند»، اعتقاد به حجاب شکل نمیگیرد. کار فرهنگی میخواهد، اقناع و تبیین میخواهد، زمان میبرد، ظرافت لازم دارد، همدلی و محبت میخواهد.
احیاء نهاد امر به معروف هم خوب است و هم لازم؛ اما نیاز ما به امر به معروفی است که اصولی و دلسوزانه باشد. نهی از منکری که به جای زایش نفرت و کینه، تفکربرانگیز باشد.
برای سر و سامان دادن به حجاب و عفاف در جامعه -که ریشهی مشکلات و ناهنجاریهای عمدهای است- نه تنها تقویت حیا در زنان ضروری است، که نیازمند احیای غیرت و وقار در مردان هم هستیم.
اشتباه در روش اجرای طرح حجاب و عفاف و مبارزه با بیحجابی، میتواند آن را به طرح «مبارزه با حجاب» بدل کند.
- پستهای مشابه:
- یک هیچ به نفع ما
- حجاب باید زیبا باشد



(5 رأی، میانگین: 3.60 امتیاز از 5)


















۲م خرداد, ۱۳۸۹ در ۱۰:۴۴ ق.ظ
سلام
یه مطلب مرتبط داشتم بخونی بد نیست
یاحق
[پاسخ]
۲م خرداد, ۱۳۸۹ در ۱۲:۳۹ ب.ظ
سلام
کاغذ کاهی و چاپ افتضاح، جملات کلیشه ای، گستره توزیع افتضاح!
تو وصف کارهای تبلیغی برای حجاب اینها به ذهن من میاد! و شعار “مرگ بر بدحجاب” !
اینجا http://peynevesht.ir/post/60 نوشته بودم !
اصولا منتظریم بدون هزینه ملت یهو به دلشون بیافته با حجاب بشن!
[پاسخ]
۲م خرداد, ۱۳۸۹ در ۲:۱۳ ب.ظ
سلام
حجاب! نمی دونم فقط می دوم با حرف و نصیحت دلسوزانه نمیشه کار کرد بد حجابی طبق قانون جرم است و نیروی انتظامی حافقظ قانون است
یا علی مدد
[پاسخ]
سلام. عجب! پس با حرف و نصیحت دلسوزانه نمیشه کار کرد!
[پاسخ]
درست است که جرم است،
درست که نیروی انتظامی حافظ قانون است.
ولی باید توجه کرد که موضوع حال حاضر چیزی فراتر از نیاز های شخصی ست و تبدیل به نوعی هنجار مثبت در بین بخشی از جامعه شده است.
علت اصلی کارکردهای غیر منظقی و غیر کاربردی و کم کاری های ما در مورد حجاب بوده است.
افراط و تفریط هایی که باعث نقصان در روح مومنانه جامعه شده است.
امروزه هستند کسانی که به اسلام اعتقاد وافر دارند ولی به مقوله حجاب اعتقادی ندارند و این تنها و تنها نتیجه کارکرد های افراطی و تفریطی بوده است.
ثمره رفتار های حذفی با دیدگاه های شخصی چیزی غیر از این نمی شود و برای رفع این مشکل راهی جز درمان نداریم. به نظرم عمل جراحی دردی را دوا نمی کند.
[پاسخ]
۲م خرداد, ۱۳۸۹ در ۲:۴۹ ب.ظ
عالی بود و کاملا منطقی.
سلام
[پاسخ]
سلام.
[پاسخ]
۲م خرداد, ۱۳۸۹ در ۱۰:۰۵ ب.ظ
با تمام حرفهایتان موافقم و حتی مطلب مشابهی را هم در وبلاگم زدم ، اما سوالی که هیچ وقت برایم حل نشد این بود که جایگاه برخورد با خط شکنان بد حجابی که دارند سد بی حجابی را همین طور مشکنند و میروند جلو چه میشود !؟؟
[پاسخ]
همیشه کسانی هستند که برخلاف هنجارهای جامعه حرکت کنند. زمانی که مسئلهی حجاب به لحاظ اعتقادی برای همه تبیین و درونی شده باشه، اون وقت میشه برای اون جمع ِ “حداقلی” که هنجارشکنی میکنند، برنامهی سلبی گذاشت و برخورد کرد.
[پاسخ]
میدونم … حالا تا اون قضیه تبیین بشه و درونی بشه ، اینها گند کشیدند به جامعه رفته … در ضمن این جمع حداقلی دارند بیشتر میشوند و هی تعریف ما رو از نا هنجاری دارند بالاتر میبرند به مرور زمان .
باید بنظرم قبول کنیم که کار فرهنگی باید بشه اما نمیشه برخورد رو هم نادید گرفت … چون روز به روز دارند آستانه بد حجابی رو بالا میبرند و تا ما بشینیم اون چیزها نهادینه بشه کلاهمون پس معرکه اس .
[پاسخ]
۲م خرداد, ۱۳۸۹ در ۱۱:۲۹ ب.ظ
با تشکر از مطلب زیبای شما به اطلاع میرسانیم که این مطلب در ستون تار نمای سایت طلوع نیوز مورد استفاده قرار کرفت
tolouenews.ir
tolouenews.com
[پاسخ]
۳م خرداد, ۱۳۸۹ در ۷:۵۸ ق.ظ
کاملا قبول دارم
[پاسخ]
۳م خرداد, ۱۳۸۹ در ۹:۱۱ ق.ظ
سلام
کاملا با حرفاتون موافقم این جور کارا مثل مسکن میمونه و موقتیه و باید به فکر درمان دائم بود .
[پاسخ]
۳م خرداد, ۱۳۸۹ در ۴:۴۱ ب.ظ
باور بفرمائید که ریشه مشکل را همه میدانیم میدانی میداند میدانیم میدانید میدانند!
خب باید عمل بشه از یه جائی یا نه؟
باید طرف بدونه حق نداره توخیابون اون مدلی بگرده یا نه؟
چطور اگه یه چراغ قرمز رو رد کنه میشه جریمش کرد میشه ماشینش رو برد پارکینگ نیرو انتظامی متوقفش کرد اما اگر با زننده ترین شکل(که شرمم میاد توضیح بدم) بیاد بیرون و دهن کجی کنه به همه اعتقادات و مبارزات وهستی و دار و ندار این ملت، کسی نمیتونه اعتراض کنه؟ د رکنار هر کار فرهنگی باید قانون هم باشه. مثل بزرگترین کار فرهنگی در همه دنیا که مدرسه بردن بچه هاست. اگر کسی بچش رو مدرسه نفرسته باید جواب قانون رو بده.
[پاسخ]
با فرمایش شما موافقم و معتقد به آزاد گذاشتن هنجارشکنها نیستم. عرض بنده هم توی این مطلب نفی چنین چیزی نبود
[پاسخ]
۳م خرداد, ۱۳۸۹ در ۴:۴۸ ب.ظ
مگه می شه همه معتقد باشند ؟ بر فرض کار ریشه ای هم شد بازم قرار نسیت همه یه اعتقاد داشته باشن . حتی در اون صورت هم عده ای هستند که حجاب رو قبول ندارن. تازه قرار نیست با چوب و چماق اوضاع دو درست کنند یا این وسط عده ای شته بشن تا بقیه به زور چادری بشن ، همین که برای ادارات و شرکت های خصوصی و دانشگاه های تباس فرم تعبیه بشه کفایت می کنه . بعدم کی گفته این وسط همه باید چادر بع سر باشن؟
[پاسخ]
۳م خرداد, ۱۳۸۹ در ۴:۵۱ ب.ظ
اوضاع رو![[grin]](http://kosaraneh.com/wp-content/plugins/smilies-themer/Yahoo/big_smile.gif)
![[grin]](http://kosaraneh.com/wp-content/plugins/smilies-themer/Yahoo/big_smile.gif)
کشته بشن
لباس فرم[grin]
چادر به سر[grin]
اوووه ، چقدر غلط داشتم ببخشید کیبوردم فارسی نداره روش
[پاسخ]
۴م خرداد, ۱۳۸۹ در ۶:۲۰ ق.ظ
عزیز من انتقاد کردن راحت ترین راه ممکنه
شما خودت به عنوان اولین فرد اولین راهکار رو ارائه بده
منم با این جور برخوردها اصلا موافق نیستم ولی اینکه من و شما و دیگران فقط بنشینیم و بگیم ریشه باید پیدا بشه و اصل باید درست بشه و فلان و بهمان هیچکس به هیچ کجا نمی رسه
چون همه فقط و فقط انتقاد می کنند دریغ از عمل
[پاسخ]
توی این مطلب، دستکم پنج شش راهکار ارائه شده
[پاسخ]
۴م خرداد, ۱۳۸۹ در ۹:۳۷ ب.ظ
سلام.
کاملا می شه فهمید که چه قدر دغدغه دارید.
انشاالله روز به روز به دغدغه تون اضافه بشه.
مضاعف باشید…
یا علی
[پاسخ]
۴م خرداد, ۱۳۸۹ در ۹:۵۰ ب.ظ
صحیح است .
و دی کنار این مسائل ، وضع فروشگاه های لباس هم افتضاح هست . باید بیاییم و آنها را هم اصلاح کنیم
—-
♫ داستان تجلیل خاص از ابراهیم حاتمی کیا در مشهد http://tinyurl.com/hatamikia
[پاسخ]
۵م خرداد, ۱۳۸۹ در ۴:۱۹ ق.ظ
سلام :
معمولا جواب بزرگتر واجبه البته من که فقط سنم بیشتره ولی شما بزرگی کن یه سر به این پدر نسل اولی بزن
با تشویق دوستان طلوع نیوز را علم کردیم
اگر برای شما امکان همکاری هست خوشحال میشم دوستان همه ولایت مدار و جان برکف هستند مثل شما
tolouenews.ir
tolouenews.com
در ضمن این مطلب شما لینک شد تو بخش تارنما
راضی باشید!
[پاسخ]
سلام. خیلی متشکرم بابت لینک مطلب. متاسفانه امکان همکاری برای بنده میسر نیست.
[پاسخ]
۵م خرداد, ۱۳۸۹ در ۹:۵۸ ق.ظ
“این که دخترها و پسرهایمان از ترس گشت و تذکر و کلانتری و دردسرهای اینچنینی، کمی تغییر ظاهر بدهند، آن هم برای مدتی کوتاه، اسمش موفقیت نیست که برای تکرارش با راهپیماییهای فرمایشی، تأییدیه و مجوز عرفی بگیریم و شعار مرگ بر بیحجاب سر بدهیم.”
آخ گفتید!
[پاسخ]
۵م خرداد, ۱۳۸۹ در ۱:۵۲ ب.ظ
فرق است میان ِ کار فرهنگی و کار ِ تبلیغاتی/
حتا میان ِ کار ِ فرهنگی و فرهنگ سازی هم خیلی فرق است/
حتاتر میان ِ کار فرهنگی و فرهنگ سازی با خیلی چیزهای دیگر/
وقتی می خواهیم کار فرهنگی کنیم و وقتی می خواهیم فرهنگ سازی کنیم و وقتی می خواهیم الخ …. نمی شود این ها را قاطی کرد
مثلن نمی شود در کار فرهنگی به دراز مدت نگاه کرد و ….
[پاسخ]
۵م خرداد, ۱۳۸۹ در ۵:۵۴ ب.ظ
بنامش وبیادش…..
موفق باشید
التماس دعا
یاعلی
[پاسخ]
۶م خرداد, ۱۳۸۹ در ۱۲:۳۰ ق.ظ
[پاسخ]
۶م خرداد, ۱۳۸۹ در ۲:۳۲ ب.ظ
(میدانم پشیمان میشوم!)
در مورد حجاب یک چیزی همیشه نادیده گرفته میشود.اینکه حجاب دو رو دارد.بخشی اش آن حکم اجتماعی اش است.اینکه طرف حتی اگر عقیده هم ندارد،بخاطر بقیه باید متعهد به آن باشد.همانطور که باقی احکام اجتماعی.خوب من نوعی ممکن است آدم کشتن را دوست داشته باشم(!)نمیشود گفت که تا وقتی رویم فرهنگ سازی نشده،اینکه به زور جلویم را بگیرند آدم نکشم،کار درستی نیست!!!
در اینگونه مسائل عقیده وجود داشته باشد یا نه،باید احترام گذاشت به جامعه و متعهد بود به شرع..
[پاسخ]
۸م خرداد, ۱۳۸۹ در ۷:۲۳ ق.ظ
سلام
نسبتا خوب بود ولی جای بحپ ونظر داره
[پاسخ]
۸م خرداد, ۱۳۸۹ در ۷:۵۷ ق.ظ
اعلام موجودیت!
[پاسخ]
۸م خرداد, ۱۳۸۹ در ۱۱:۴۹ ق.ظ
سلام
به اینجا سر بزنید. تازه پیدایش کرده ام.
[پاسخ]
کجا رو؟ وبلاگ خودتون رو که منظورتون نبودن قطعا. درسته؟
[پاسخ]
۸م خرداد, ۱۳۸۹ در ۸:۰۵ ب.ظ
آخ. ببخشید اصلا یادم رفت لینکشو بذارم.
بفرمایید: http://halghefadak.blogfa.com/post-37.aspx
[پاسخ]
ممنونم بابت معرفی. جالبه نوشتههاش
[پاسخ]
۹م خرداد, ۱۳۸۹ در ۱۱:۲۹ ق.ظ
سلام
حجاب و این همه دغ دغه ای که برای بلاگرای مذهبی ایجاد کرده، ای کاش سالهای پیش به فکر می افتادیم
کاتب باشی
[پاسخ]
۹م خرداد, ۱۳۸۹ در ۱:۴۹ ب.ظ
آخه میدونین همه این ها بازیه مشغول چند حرف چرند می شیم اصل مطلب فراموش می شه
[پاسخ]
۱۰م خرداد, ۱۳۸۹ در ۸:۵۴ ق.ظ
ای خانوم.اینجوری که خیلی کار سخت میشه. صد البته برخورد سخت افزاری خیلی راحت تره،آمار بهتری هم میسازه،بیشترم حال میده.
[پاسخ]
۱۰م خرداد, ۱۳۸۹ در ۱۱:۰۷ ق.ظ
سلام.نظر ما جواب نداشت؟
[پاسخ]
سلام. خب من با نظرتون موافق بودم
[پاسخ]
۱۰م خرداد, ۱۳۸۹ در ۳:۰۲ ب.ظ
سلام
مطلب مرتبطی نوشتم. خوشحال می شوم نظر شما را بدانم
[پاسخ]
۱۱م خرداد, ۱۳۸۹ در ۵:۰۶ ب.ظ
be nazare man barkhord bayad aqlani toamba asule akhlaqi bashe aghe intor amal beshe hatma ba asare ziadhamrahe vamotmaennam ke mardom ham bishtar mipasandan aghe hamkari konani
[پاسخ]
۱۳م خرداد, ۱۳۸۹ در ۱۰:۰۸ ق.ظ
صحبت اصلی این است که آیا اصلا می شود از ” حدید ” قانون برای نهادینه کردن رفتارهای فرهنگی مدد گرفت یانه؟ …
[پاسخ]
۱۵م خرداد, ۱۳۸۹ در ۷:۲۱ ب.ظ
می دونید چی برای من جالبه اینکه همه انتخابات یادشون رفته یا حودشون رو زدن به اون راه. یادشون رفته همینایی که الان دارن می گیرند، تو تلویزیون نشون می دادند که رای دادند یا مخالفت کردند با فتنه. تو خیابونا می رفتند میومدن هرکی هر اشاعه فحشایی که می خواست می کرد هیچکس جلوشون رو نمی گرفت نمی دونم اون موقع مصلحت این بوده که بی حجابا رو نشون بدن ترویج بی حجابی بشه کلا این مصلحت چیه که همه چی رو عوض می کنه این طرحم مطمئن باشین حداکثر دوامش تا انتخابات مجلسه
به امید ظهور امام زمان
[پاسخ]
۱۹م خرداد, ۱۳۸۹ در ۸:۰۱ ق.ظ
سلام. تازه باهاتان آشنا شدیم. و می خوانیم تان. دست شما درد نکند.
[پاسخ]
۱م تیر, ۱۳۸۹ در ۷:۱۷ ق.ظ
سلام
حجاب یک اصل اسلامی است اما باید برای اجرا فرهنگ سازی کرد. این کار یک روز و دو روز نیست. خیلی از قسمتهای جامعه از تولید به مصرف فیلمها ماهواره اینترنت پارتی ها و… همچنین باید از آموزش و پرورش حوزه کمک خواست. خلاصه اینکه آگاهی های لازم را به نسل جوان داد. وقتی که فهمید به بهترین نحو عمل میکند. ولی آیا با حرف و مقطعی عمل کردن میشود؟
[پاسخ]
۳م تیر, ۱۳۸۹ در ۱۱:۴۲ ب.ظ
کلیت حرف شما درست. مشکل بی حجابی ناشی از عدم استحکام عقیده یا در موارد نادری ناشی از عدم عمل و ایمان به عقیده است. اما “علاج” که منحصر در تصحیح عقیده نیست. طور دیگر بگویم. تصحیح عقیده که منحصر در راههای معمول به در اذهان ما نیست. خود حضرت علی هم تازیانه در دست می گرفت و…..نهایتا برای ….بگذریم. متاسفانه من یک دهم حال خواندن، حال نوشتن ندارم گاهی.
محتاج دعا- نجفی
[پاسخ]
خوشحال میشم یه وقتی که حال نوشتن داشتید، جملهای که دربارهٔ حضرت علی نوشتید رو کاملش کنید
[پاسخ]
۲۸م تیر, ۱۳۸۹ در ۷:۳۶ ب.ظ
با دروود خدمت شما
به نظر بنده اصل قضیه حجاب ریشه در تفکرات مردسالارانه و حسادت مردانه دارد.لذت جنسی نعمتی است که از طرف پروردگار عالم به همه انسانها چه زن و چه مرد اهدا شده است و اصولا ارضا آن هیچ منافاتی با پاک بودن انسانها ندارد. آنهایی که به مسئله حجاب اهمیت می دهند لذت جنسی را فقط برای آقایان می خواهند. در کشورهای غربی سکس را بعد از بلوغ به دختران و پسران آموزش می دهند و آنها یاد می گیرند که ارضا غریزه جنسی بخشی از زندگیشان است. به همین دلیل جوانان با یافتن دوست مناسب مخالف جنس خود یکدیگر را از لحاظ روحی و جسمی ارضا می کنند. اما بعد از ازدواج به دلیل تعهد اخلاقی خیانت نمی کنند.و به همین دلیل زنان نیازی به پوشش ندارند.من خودم به کشورهای غربی بسیاری سفر کرده ام و این موارد را از نزدیک دیده ام. اما متاسفانه در کشور ما مسئله جنسی از دوران کودکی برای دختران زشت شمرده می شود. دختران با این حس بزرگ می شوند و با بالا رفتن سن دچار سردی جنسی می شوند که خود منشا بیماریهای بسیاری می شود. در نتیجه فقط به منظور بچه دار شدن یا داشتن سرپناه تن به ازدواج می دهند و بدون اینکه حس جنسی بالایی داشته باشند تنها به این دلیل که به عقد مردی درآمده اند خود را در اختیار شوهرشان میگذارند و یک رابطه جنسی با لذت یکطرفه برقرار می شود. به عقیده من ارضا جنسی برای دختران شوهر نکرده هیچ اشکالی ندارد و یک امری کاملا طبیعی و استفاده از غریزه ایست که خداوند در اختیار او قرار داده است. اصولا نمی توان به این مسئله دیدگاه کاملا خانواده محور داشت. اولا با توجه به اینکه هفتاد درصد جمعیت ایران زیر ۳۰ سال هستند امکان فراهم آوردن تشکیل خانواده برای همه آنها وجود ندارد و دوما انسان زمانی باید تشکیل خانواده دهد که به بلوغ فکری رسیده باشد نه بلوغ جسمی.به هر حال برای رسیدن به سعادت راهی جز پشت پا زدن بر افکار عقب مانده ای مانند حجاب و عبور از دروازه مدرنیسم پیش روی ما نیست.
[پاسخ]
سلام. اگر نظر خودتون رو بدون اتصال به غریزه و خداوند مینوشتید، برام ارزشمندتر بود
[پاسخ]
۱۵م دی, ۱۳۹۰ در ۱۱:۴۸ ب.ظ
بعد از یه مدت طولانی کلنجار رفتن با خودم و تحقیق
همون موقع که به یقین رسیدم که حجاب ام همینی که هست خوبه،
با کمال بی میلی به خودم قول دادم از فردا محجبه باشم..
خیلی ناراحتم. ممکنه خیلی دوستام و فامیلام و از دست بدم
نمی خوام پشیمون شم از تصمیمم ولی خیلی ناراضیم
[پاسخ]
۱۳م فروردین, ۱۳۹۱ در ۹:۱۱ ب.ظ
آیت الله طالقانی رو که خاطرتون هست؟
گفتش
” در مورد حجاب اجبار در کار نیست”
خود دانید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
[پاسخ]
۲۴م اردیبهشت, ۱۳۹۱ در ۱۰:۲۵ ب.ظ
ولمون کنید بابا حالا همه چیمون درسته فقط یه حجابمون مونده اگه راست میگید چیزای دیگرو درست کنید
[پاسخ]