به نام خدا و اسلام، تقوا کنید؛ نه متعه!

متعههمیشه این را شنیده‌ایم که این عملِ بدِ بعضی از مسلمانان است که بعضی‌های دیگر را از اسلام زده می‌کند و نه خود اسلام. در مورد ازدواج موقت هم همین‌طور است. یعنی یک دستور حساب‌شدهٔ اسلامی، با عملِ بدِ بعضی از سوءاستفاده‌گران، باعث مذموم شدن آن در باورها شده است.

البته منحصر کردن علتِ کراهتِ شدید اغلب مردم نسبت به ازدواج موقت، به عمل بدِ بعضی از سوءاستفاده کنندگان، ساده‌انگاری است، و من در صدد ارتکاب چنین اشتباهی نیستم. اما به قطع یکی از دلایل منفور بودن ازدواج موقت همین وجود سوءاستفاده‌چی‌هاست؛ خصوصاً سوءاستفاده‌گرانی که همواره سعی کرده‌اند کار خود را به آیات و روایات مستند کنند و به این طریق دهان «مردم» را ببندند.

عینی‌تر بگویم: یکی از علت‌های ایجاد حس انزجار درخصوص ازدواج موقت، نزد زنان و بعضی از مردان، مردان متأهلی هستند که این حلال را وسیله‌ای جهت اطفای آتشِ شهوت خود قرار داده‌اند. بله، اصلاً شاید یکی از حکمت‌های ازدواج موقت همین باشد؛ ولی نه به قیمت از هم پاشیدن یک ازدواج دائم یا زجر دادن همسر دائم؛ که اولی مباح است و دومی حرام.

یکی از صحبت‌های شایعِ مردان متأهلی که به ازدواج موقت رو می‌آورند این است که همسر دائم‌شان آنان را چنان که باید تمکین نمی‌کند و بعد این حق را به خود می‌دهند که بروند و از طریق دیگری تمکین شوند و چه راهی بهتر از ازدواج موقت؟

در قاموس این مردان کمتر نشانی از مدارا و صبر و تحمل و تلاش می‌شود دید. گویی این مردان که اتفاقاً به خاطر برآوردن هوس‌های‌شان به وفور دم از خدا و التزام به دستورات الهی می‌زنند، تقوا را از یاد برده‌اند. مگر نه این که همین خدای خیلی باحالی که صیغه را حلال کرده، بیشتر از هر چیزی انسان را به رعایت تقوا و کنترل شهوت دعوت کرده است؟ شهوت اعم است از شهوت شکم، شهوت مال، شهوت مقام، شهوت جنسی و هر خواستهٔ برآمده از نفس که گرفتار شدن به آن، انسان را ضعیف‌النفس می‌کند. حال چطور است که فقط متعه دستور خداست، اما نیازردن همسری که خود، جوانی و زندگی‌اش را وقف زندگی با او کرده است، و نیز تلاش کردن برای حفظ شیرازهٔ زندگی، دستور خدا نیست؟

این مردان که در مقولهٔ ارضاء جنسی از راه متعه، شدیداً عبدِ حلقه‌به‌گوشِ خدا شده‌اند، به اسم نیاز و برآوردن نیاز، عنان خود را به دست شهوت‌شان می‌دهند و نارضایتی همسر دائم‌شان را از ازدواج موقت، به بی‌ایمانی یا سست‌ایمانی او نسبت می‌دهند.

مشکلات زندگی مشترک را باید حل کرد،‌ باید با صبر و حوصله و البته ورع -که کمتر در چنین مردانی یافت می‌شود، آن مشکلات را کنترل کرد. علم روانشناسی امروز به جایی رسیده است که کمتر بهانه‌ای به دست چنین مردانِ خودپرستی که جز خود، و رضایت خود از زندگی جنسی به چیزی نمی‌اندیشند، ندهد.

البته که نمی‌خواهم ازدواج موقت را به طور کلی برای متأهلین نهی کنم؛ چیزی که تأکید و اصرار بر آن دارم، ارتکاب این عمل، بدون دلیل معقول و بدون رضایت همسر اول است، به گونه‌ای که موجب آزار او شده و سبب سست شدن شیرازهٔ زندگی‌شان شود. اشاره‌ام به راحت‌طلبی مردانی است که به جای حل مشکل، به مشکلات زندگی‌شان اضافه می‌کنند. نقدم به مردانی است که به جای مدارا و تلاش برای حل مسئله و حفظ خویشتن و افسار زدن به نفس خود، به نام خدا و اسلام، به دم‌دست‌ترین راه‌حلی می‌اندیشند که می‌تواند فقط و فقط -تاحدودی- حلّال مشکل خود آنان باشد و نه مشکل همسر یا خانواده‌شان.

راستی! راه حل این مردان برای زنانی که همسرشان قادر به برآوردن نیازهای عاطفی و جسمی‌شان نیستند، چیست؟

موارد مشابه

۲۲ دیدگاه

  1. تشریف ببرن نزد دکتر ، هم دکتر عمومی و هم دکتر روانشناس ، هزاران هزار راه برای تطبیق دادن سطح امیال و هزاران راه برای رسیدن به ارگاسم کامل وجود داره .. ولی خب همیشه راه های نزدیک تر و دم دستی تر و لذت بخش تر انتخاب میشن دیگه !

  2. اگه بدونی نماز خوندن در برابر لطف خدا چه بندگی کردن کوچک درعین حال بزرگیه به اسونی می تونی بری وضو بگیری و عشق کنی و بدونی با قدرت مند ترین موجود هستی داری حرف می زنی او هم در نهایت عشق و با نگاهی عاشقانه داره باهات حرف می زنه و نوازشت می کنه اگه به این شهود رسیده باشی بجز نماز خوندن با چیز دیگه ای عشق نمی کنی………. [rose]

  3. حالا تکلیف مردی که خودش زن داره ، و دور از چشم زنش وقتی خانم معلم سر کار هستن یک زن یا دختری رو میاره خونه و …. چیه؟ این سالهای اخیر چیزی که زیاد شنیدم خیانت هم از طرف مردها و هم زنانه.
    چندش آوره مخصوصا که مجرد باشی و حتی پول نداری یک زن دائمی بگیری وقتی می بینی مردی که در یک اداره کارمنده و بخاطر شغل شریف کارمندی! رشوه میگیره و چند تا ماشین گرانقیمت خریده و هر روز به زنش داره خیانت میکنه حالت بهم میخوره عوق عوق [wall] [wall] [wall]

  4. اتفاقا من کاملا با کلمات نویسنده مقاله موافقم
    اولا که نزاع راجع به ازدواج موقت بیشتر از اینکه یک نزاع صرفا درون دینی باشد یک نزاع اجتماعی محسوب میشود
    وگرچه هیچ شکی در استحباب اون وثواب های فوق العاده ای که براش در نظر گرفته شده ندارم
    ولی کاملا ملموسه که در جامعه امروز ایرانی باید به اون بدید علاج بیماری نگاه کرد نه بدید ی تفریح وسرگزمی
    واساسا دید بنده به این قضیه یک امر فقهی واقع در ترازوی اخلاق است که از جهت فقهی مطلقا جایز است ولس از جهت اخلاقی مشروط
    ثانیا مقایسه ی زمانه الان با صدر اسلام( منظورم سه قرن اوله) راج به تجویز بی حد وحصرش بی مورده
    ثالثا در قرآن دستور اولیه بر اخذ عفاف است(فلیستعففوا) بعدش دستور متعه و..

  5. من بهانه هایی غیر از این را از مردان شنیده ام. مثلا خانومم حواسش دائم به بچه هاست و یا توی زندگی مون محبت وجود نداره.و این هم به نظر من به روابط خود مرد تو زندگی برمیگرده. وقتی خود مرد تلاشی برای رفاه فرزندانش انجام نمی دهد زن مجبور است که غیر از کار بیرون از خانه برای تامین مخارج در خانه هم دوبرابر کار کند تا جبران کاستی های شریک زندگی اش را بکند

  6. سلام
    درست می‌فرمائید،
    دقیقتر که نگاه کنیم، یعنی به مردانی که این فعل را انجام میدهند و یا رغبت به انجام دارند و نمی‌توانند انجام دهند دقیقتر نگاه کنیم در می‌یابیم که اکثریت اینم افراد انسان‌هایی هستند که از حیث شخصیت، علم، روحیات و …. دارای ضعف بوده و از بنیان فکری مستحکمی برخوردار نیستند.
    به نظرم این افراد بیشتر از بنیان فکری، حائز بنیان اقتصادی هستند و لاغیر

    ****
    زندگی‌ها را نمی‌توان با قوانین اداره کرد. اگر فردی (زن یا مرد) به دنبال زندگی سرشار از سعادت باشد باید فراتر از قوانین را در زندگی خویش اعمال کند.

  7. سلام
    با این حساب اگرچه کسی به صراحت بیان نمیکند اما گویا ازدواج موقت خیلی بد است. و یک سوال اینکه فکر میکنید چه کسانی بهتر است از این شیوه بهره ببرند؟ جوان مجردی که هنوز ذائقه جنسی اش شکل نگرفته عادت به ریزه خواری کند یا متاهلی که در جبران کمبودش به این کار روی می آورد.
    و دو نکته:
    نه انسان و طبیعتا نه دین قانون بردار بصورت الگوریتمی و قطعی نیستند.
    موارد استثنا و سوء استفاده کننده در تحلیل جایگاهی بینادی ندارد

    1. سلام. اگر شما متن رو دقیق مطالعه کرده بودید و نگاهی گذرا به پست‌های مرتبط با این نوشته کرده بودید، چنین قضاوتی نمی‌کردید. ضمن این که به مواردی «استثناء» گفته می‌شه که بسیار اندک و نادر باشه و البته بسیاری از تحلیل‌ها به مواردی که مورد سوءاستفاده قرار می‌گیره و زیان‌بخش هست اختصاص داره.

  8. سلام خدا قوت
    سایت زیبایی دارید و لینک شدن شما در سایت ما نشانه ی صداقت ما در گفتارمان است…
    لطفا به سایت ما نیز سر بزنید و با نظر های خود ما را خوشحال نمایید…
    در ضمن با لینک کردن ما این سایت انشاالله ارزشی را که دارای قلمی طنز است یاری و ما را نیز سرافزار نمایید…
    و من الله توفیق [applause]

  9. سلام
    میگن (با اندکی تصرف و تغییر!) کسی داشته تو دریا غرق می شده بعد داد زده خطاب به یکی که لب ساحل بوده گفته چکار کنم حالا؟؟؟
    گفته خب دستتو بگیر به یه درخت!
    گفته اینجا وسط دریا درخت از کجا گیر بیارم؟
    جواب داده، خب مجبوری عزیزم، مجبوری می فهمی؟ مجبوری!!! خودت یه کاریش بکن دیگه…

  10. سلام
    حتما مصاحبه ای که سایت “زنان پرس” در این رابطه انجام داده بود رو مطالعه کردید. مصاحبه ای در نهایت بی منطقی و ضعیف بودن ….
    اون قدر اون مصاحبه سطح کار سایت رو پایین آورده که فکر می کنم بهتره یه عذرخواهی بابتش انجام بدن.
    مرد سی ساله ای که بدون هیچ عذر موجهی توی زندگی مشترکش بارها خانم هایی رو به عقد موقت خودش درآورده و خیلی راحت می گه این امر باید رواج پیدا کنه چون باعث ثبات زندگی مشترک می شه.
    شخصا نگاهم به سایتی که قرار است درباره ی زنان بنویسه خیلی مثبت تر از این بود.
    جدای از این که این موضوع حساست زا هست پرداختن درست و صحیح به اون هم می تونه درصد حساسیت های منفی و غیر معقول رو کم کنه.
    مثلا این اتفاق اگر بین آقایان مجردی که از پس مخارج ازدواج بر نمیان و یا مردانی که همسرشون رو از دست دادن و یا طلاق گرفتن و در حال حاضر امکان ازدواج رو ندارن و خانم های بیوه یا مطلقه صورت بگیره مسلما به چیزی که مد نظر اسلام بوده نزدیک تره تا عقد موقت برای آقایان متاهل.
    که اون ها در درجه ی اول مسئول خوشبختی همسر قانونی و دائم خودشون هستند.

  11. هوالحق؛ سلام بر شما؛

    حس حسادت زنانه‌تان باعث این نوشته است نه دلیل و منطق.

    هیچ‌سند و شهادتی بر نوشته‌تان نیست جز برداشت خودتان از حدیثی که معلوم نیست چسیت. قانونی که معلوم نیست صادره کیست. حکمی که معلوم نیست خیر است یا شر. و … .

    در حکم شارع مقدس حتی اطلاع هم‌سر برای ازدواج دائم دوم لازم نیست چه رسد به رضایت آن هم برای ازدواج موقت.

    چون دلیل حکمی دینی را نمی‌دانیم دلیل بر غلط بودن یا تفسیر به جانب گرفتن ما نمی‌شود.

    یاحق؛

    1. سلام. حس مردانه‌تان اجازه نداد متن رو به دقت بخونید :‌)
      در حکم شارع مقدس و البته پیش‌تر از اون در قوانین انسانی، آزردن یک انسان ممنوع هست.

  12. سلام. فکر میکنم که ازدواج موقت تنها در صورتی مفید باشه که امکان ازدواج دائم وجود نداشته باشه. و مدت آن هم حداقل به میزانی باشه که فرصتی برای آشنایی بیشتر و ایجاد علاقه و عشق منجر به ازدواج دائم فراهم بشه. در غیر این صورت بدون علاقه و عشق تفاوتی با صیغه فرنگی نخواهد داشت.

  13. سلام
    من یک خانم متاهل هستم.
    مطلب شما و مطلب زنان پرس رو خوندم. اما مطلب شما خیلی احساسی نوشته شده. به دور از استدلال های دینی و منطقی. ناشی شده از یک سری احساسات صرفا زنانه. نمی گم حسادت. ولی خیلی احساسی شکل گرفته. چون من خودم هم یک خانم هستم… اما همسرم میگه نگاه منطقی تو به قضیه ی متعه تقریبا کمیابه. حالا بحث از خودم نکنم.
    نوشتار شما، مثل خیلی از موضع گیری های دیگه ای که در مورد اون مصاحبه ی کذایی نوشته شد، با شتاب و غیر منطقی بود. همین!

پاسخ دادن به مصطفی کریمی لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *